בעיות עיכול- לא פשוט… פשוט לטפל עם צמחי מרפא

בעיות במערכת העיכול הם הסיבה הנפוצה ביותר לפנייה לטיפול רפואי (משלים או קונבנציונלי). גם כשזו לא הסיבה העיקרית לפנייה, כמעט תמיד יש איזה עניין משמעותי שם: עצירות, שלשולים, גזים, מיחושי בטן, תקיעות מזון, צרבות, ריפלוקס, ועוד…
חלק מהסיבות משלבות גם גורמים "חיצוניים" כמו טפילי מעיים, תולעים מעיים, וזיהומים כרוניים חיידקיים. אך לרוב, אם לא תמיד, סיפור החיים, הרגש והתודעה נמצא בבסיס העניין. אלא רק כשאין ממצא פיזולוגי מובהק- השם הרפואי הוא מעי רגיש (או רגיז)- IBS. פעמים רבות- העולם הרגשי מבטא את עצמו גם בממצאים פיזולוגיים מוחשיים, כמו אולקוס (כיב קיבה), דלקות מעיים, טחורים ועוד…

מעבר לעבודת עומק בענייני עיכול, שכוללת גם הסתכלות על הצד התודעתי של התופעות לצד בניית טיפול צמחי ותזונתי שלוקח בחשבון את הסיפור השלם והרחב של הגוף והנפש, יש בהחלט גם מקום לסיוע עצמי ברמה ביתית. זה תחום שצמחי המרפא בו זמינים, פשוטים, בטוחים ואפילו טעימים. ניתן להכין מכל אחד מהצמחים כאן חליטה רפואית

נפרט כאן את החשובים והזמינים ביותר:

פרחי קמומיל (Matricaria recutita): ניתן לגדל בעצמכם או לרכוש בחנות ששומרת אותו בקירור. הפרחים עדינים, וללא קירור יאבדו מערכם מהר מאוד. אפשר להגיד שבכל בעיית עיכול- יתאים קמומיל, והשאלה היא רק מה להתאים איתו. הקמומיל עובד להרגעת העיכול ולהרגעת התודעה. מפיג גזים ונוגד עווית. מניע את העיכול במקרי תקיעות ועצירות, מטפל בצרבת ובכיבים במערת העיכול, ובואופן כללי יותר- משרה נינוחות, סדר ומקצב בריא לאורך כל תהליך העיכול. אפשר על בסיס יומיומי לאורך שבועות וחודשים, ללא הגבלה של ממש.
המינון- 2 כפות בכוס מים רותחים (לחצי שעה), 3 פעמים ביום, או בעת הצורך. אפשר תרמוס עם 6 כפות ושותים אותו במהלך היום.

פרחי קמומיל- מלך הצמחים לבטן! שווה לקנות מחנויות ששומרות בקירור, ושלמור גם בבית במקרר
פרחי קמומיל- מלך הצמחים לבטן! שווה לקנות מחנויות ששומרות בקירור, ולשמור גם בבית במקרר

עלי מרווה רפואית/משולשת (Salvia officinalis/fruticosa): בין אם זו ההיא מהגינה, או ההיא מהמדרון- מדובר בצמח מהטובים לטיפול בכל תסמיני העיכול. מחזקת מאוד גם ברמה הרגשית, עוזרת לשחרר חסימות נפשיות ומגבלות עצמיות שפעמים רבות מבוטאות גם בעצירויות רגשיות. בנוסף- מחטאת ולכן גם מטפלת בגורמי זיהום, משחררת עווית וכאב ומפיגה גזים. עוזרת למצבי שלשול אקוטי-זיהומי, הן ע"י חיטוי מערכת העיכול והפחתת העווית, והן על ידי שיקום ריריות מערכת העיכול והשבת הצואה השלושלית ולצואה תקינה, באופן מסונכרן עם הגוף (כלומר היא לא תעצור שלשול, כי כך לא תפגע בתהליך הסילוק של הגוף).
המינון- 1 כף עלים טריים/יבשים קצוצים בכוס מים רותחים (20 דקות יספיק), 3 פעמים ביום או בעת הצורך.

המרווה אסורה בהיריון ובהנקה.

מרווה משולשת ביער- צמח טיהור, חיטוי וסילוק טפילות דרך חיזוק המרכז, ושחרור מה שאינו נחוץ

 

זרעי שומר (Foeniculum vulgare): צמח מפורסם מאוד לטיפול בגזים ועווית מעיים. מאוד יעיל בעיקר כשיש "קור בקיבה". כלומר כשהעיכול ירוד ואיטי, יש שיהוקים וגיהוקים, וחתיכות מזון לא מעוכל, תקיעות, נפיחות ומלאות אחרי אוכל, ותחושת חוסר התרוקנות.

אפשר ללקט אם רוצים ממש "חומר טוב". ואפשר גם לקנות בכל חנות טבע או תבלינים. קונים זרעים שלמים- וכדאי לשבור את הזרעים, ולבצע מרתח קצר. כלומר לבשל בקומקום על אש נמוכה- כ- 10-15 דקות מרתיחה, עם מכסה סגור.

מינון: כף על כוס מים, 3 פעמים ביום.

שומר פשוט בבר – לכאבי בטן וגזים על רקע "קור בקיבה"

עלוות מליסה רפואית (Melissa officinalis): המליסה כמו הקודמים לה תעבוד גם במישור העצבי- רגשי וגם באופן ישיר על הפיזולוגיה של העיכול. המליסה היא מרירה קלות וארומטית. מאפשרת גם הנעה של עיכול תקוע, וגם בהיותה צמח ארומטי- הפגת גזים ועווית. במישור הרגשי- מאפשרת גם הנעה של חשיבה תקועה- פחד, אי-שקט, חרדה, וגם מרוממת מצב רוח ומסייעת לטיפול בדיכאון.

המליסה הוא צמח שעובד גם עם הלב הרגשי והפיזי. מקובלת מאוד לטיפול בפלפיטציות (דפיקות לב מואצות), כאמור – חרדות, דיכאון, פעילות יתר של בלוטת התריס (היפרתיירודיזם, גרייבס), וגם אלרגיות על רקע רגשי.

המליסה צומחת בר בנחלים, וגם ניתן לגדל בגינה, בעציץ, או לקנות צמח יבש. יש ייתרון ממשי לצמח הטרי המכיל את חיותה במלואה.

מליסה רפואית בנחל- צמח מרפא לעיכול ולנפש

דברים נוספים:

תזונה כמובן: נדרשת התאמה אישית. אך בגדול כדאי להוריד מהתפריט מוצרי חלב וחיטה, ולאמץ תזונה מרפאת על פי ההמלצות שבמאמר.

פרוביוטיקה איכותית: לכל בעייה בעיכול, ובשילוב עם הצמחים הרלוונטים- אני ממליץ ולכן גם משווק את זו מגה-פרוביוטיק 50 ביליון של גרמזה

D- גלוטמין: לריריות פגועות במערכת העיכול, המתבטאות בשלשולים, צואה רירית, ותחושת חוסר התרוקנות.

E-cool: לזיהומי מעיים חריפים. שלשולים זיהומיים (דיזינטריה). ניתן לרכוש באתר

E-cool
E- COOL: פורמולה לטיפול בזיהומי מעיים ושלושלים אקוטיים

ונסיים באמירה איתה התחלנו. ניתן בהחלט לסייע באמצעות טיפול ביתי פשוט ויעיל עם צמחים מוכרים ובטוחים, וטוב להתחיל בכך- כשאפשר. יש לזכור שיש סיבה לבעיות במערכת העיכול. ועל כן, במצבים כרוניים, ממושכים, מורכבים, ובכלל כאשר נשמעת בתוככם הקריאה לטפל בבעייה מציקה, מעיקה או מטרידה באופן שלם ושורשי- רצוי, כדאי, ומומלץ לפנות לטיפול מקצועי.
מתוך הבנה שבעיות העיכול הן העיקריות המופנות לקליניקה את ההתמחות שלי בצמחי מרפא ותזונה עשיתי בבעיות עיכול והקשרים רגשיים. הטיפול משלב אבחון, ולפיו- בנייה דקדקנית של הרכב צמחים מותאם אישית, התאמת תזונה, ושילוב כלים וראייה שלמה הכוללת היבטי גופנפש ורוח.
בריאות לכולם

 

 

 

 

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.