צמחי מרפא- לא מה שחשבנו

על הייחודיות יוצאת הדופן של הצמחים

רפואת צמחים איננה רפואה של חומר פעיל אחד. כל צמח הוא מעבדה שלמה ומכיל מאות חומרים. לרוב, פעילותם השלמה מתאפשרת הודות לשילוב החומרים הפעילים. כך לדוגמה, הצמח הנחקר ביותר בעולם- אכינציאה, הוא שורש מהתרבות האינדיאנית בעל פעילות מופלאה של המרצת מערכת החיסון. כשניסו לבודד את החומר הפעיל האחראי לפעילותו הייחודית, גילו שורה של חומרים פעילים אשר לכל אחד מהם פעילות נפרדת ושונה של המרצת חיסון. אולם את התנופה החיסונית שרואים הן בקליניקה והן במחקרים הרבים על אכינצאה- ניתן לקבל רק מהצמח השלם.

יש להבין, המרצת חיסון היא כנראה הפעילות הרפואית הרלוונטית ביותר כמעט בכל מחלה זיהומית! אולם, פעילות זו נעדרת לחלוטין מהרפואה המודרנית, שכאמור לא הצליחה לבודד חומר פעיל מאכינציאה. פעילות כמו זו וכמו אחרות מעניקות לצמחים דריסת רגל גם במצבים בהם הטיפול התרופתי אינו נותן מענה (וכמובן שהמצב גם הפוך).

אכינציאה- הצמח הנחקר בעולם. דוגמה של סינרגיה ופעילות רפואית ייחודית. באדיבות פרץ גן, על-עלים: מרכז לגידול, עיבוד, יבוא ושיווק של צמחי מרפא ותבלינים http://www.al-alim.co.il/
אכינציאה- הצמח הנחקר בעולם. דוגמה של סינרגיה ופעילות רפואית ייחודית. באדיבות על-עלים: מרכז לגידול, עיבוד, יבוא ושיווק של צמחי מרפא ותבלינים http://www.al-alim.co.il/

סיפור נוסף… אספירין זו התרופה הנמכרת ביותר בעולם (בעיקר כנוגדת קרישה וגם כנוגדת דלקת). יש לה חומר פעיל אחד שמקורו בצמח ספיראה (פיליפנדולה). עד אשר פותח באופן סינטטי, היווה מיצוי הצמח המקור היחיד לחומר. עם זאת, לחומר הפעיל בתרופה תופעת לוואי נפוצה מאוד: העלאת חומציות הקיבה ויצירת כיבים (אולקוס). הצמח מכיל כמובן גם הוא את החומר הפעיל, ולכן בעל פעילות רפואית דומה לזו של אספירין (אם כי מתונה יותר). אך באורח פלא, לא רק שאיננו גורם לתופעות הלוואי המוזכרות, אלא שהוא בפני עצמו צמח מרפא יעיל מעין כמותו לטיפול בחומציות יתר ובכיבי קיבה!

עוד דוגמה: שיח אברהם מצוי (Vitex agnus castus). השיח המפורסם לאיזון המערכת ההורמנלית הנשית בכל שלביה. נפוץ כשיח בר בארץ. אחד המפורסמים והיעילים שבצמחי המרפא בעולם! פירותיו מדכאים את רמות הפרולקטין- אותו הורמון אשר מביא להגברת ייצור חלב אם. הנקה מעכבת התחדשות מחזור, כמו שיודעת כל אישה שילדה והיניקה… ולכן בפעילות זו להורדת הפרולקטין, שיח אברהם "פותח" את המערכת ההורמונלית של המחזור החודשי, וכך מעצים את הביוץ, ומחזק את כל המערכת הנשית, מהגופיף הצהוב ועד ההיפופיזה.

עכשיו… היה אפשר לשער שאם הצמח מוריד פרולקטין- הוא יפחית תנובת חלב אם, כי פרולקטין מקושר ישירות לכך. עם זאת…

שיח אברהם הוא גם אחד הצמחי היעילים ביותר להגברת יצור חלב אם. זאת אומרת שכנראה הוא מעלה את הפרולקטין בעת הנקה, אך מפחית את ההורמון כשהפרולקטין מהווה מחסום לתהליך הפיריון הנשי. זה מהפכני. כל פרמקולוג יודע שהתרופה שלו, יעילה ככל שתהיה, תבחר בכיוון אחד, או בכמה וריאציות. לא בכיוונים מנוגדים!

הקטנטונת שלי מסייעת לי בליקוט שיח אברהם
הקטנטונת שלי מסייעת לי בליקוט שיח אברהם

כאן אנחנו נחשפים לריפוי השלם של הצמח- ראשית- חומרים פעילים חוברים יחד ליצירת השפעה מאוזנת ונטולת תופעות לוואי. וכך מתגלה לנו מדוע בעולם צמחי המרפא תופעות הלוואי הן נדירות הרבה יותר מאשר ברפואה המודרנית בה מבודד לרוב חומר פעיל אחד לתרופה, לעתים שניים.

כאן אנחנו נחשפים לריפוי השלם של הצמח- חומרים פעילים חוברים יחד ליצירת השפעה מאוזנת ונטולת תופעות לוואי. וכך מתגלה לנו מדוע בעולם צמחי המרפא תופעות הלוואי הן נדירות הרבה יותר מאשר ברפואה המודרנית בה מבודד לרוב חומר פעיל אחד לתרופה, לעתים שניים.

הרבה מעבר לחומר הפעיל

אפשר להישאר בחומר הפעיל. זו החשיבה ההגיונית המוכרת. אבל האמת שההיגיון דווקא הוא זה שמבחין שמקריות החומר הפעיל אינה מתיישבת עם החשיבה (ש"במקרה" לצמח יש את החומרים הדרושים לפעולה הכל כך מורכבת שלו, והכל כך מדויקת). כי:

  • איך שיח אברהם יודע את הדבר הנכון עבורנו?
  • איך פיליפנדולה יודעת לטפל בתופעות הלוואי הצפויות מהחומר הפעיל שלה?
  • איך אכינציאה התמחתה במערכת החיסון בכל כך הרבה מנגנונים שונים ובכל כך הרבה חומרים פעילים מגוונים?

במקרים שתוארו  אני מזהה משהו שאכנה- חכמת הטבע. בחכמה הזו כבר שזורה מורכבות החיים, וזו מאפשרת את מורכבות הריפוי. ולכן, עבורי- רפואת הצמחים היא רפואה שלמה בבסיסה! ניתן אם כך להבין, שלמרות השפה המשותפת בין המחקר המודרני לבין צמחי המרפא, צמחים מדברים גם שפה אחרת. שפה זו התקיימה עוד בטרם פיתח האדם את השפה המדעית. ניסוי ותהייה והתבוננות בבע"ח היו בהחלט אמצעי לימוד חשוב, אך ודאי שלא האמצעי היחיד. סגולות ריפוי של צמחים ניתנו לשמאנים, לאנשי הרוח ולאנשי הרפואה גם בדרכים לא חושיות. יש אשר יכנו זאת אינטואיציה; יש שְיכנו זאת תקשור; ויש שיגידו שהם פשוט ידעו. בכל מקרה, אין בכך דבר "על-טבעי". כולנו ראינו כלבים מלחכים במפתיע עשב ספציפי כדי לנקות את קיבתם, שמענו על תינוקות שמקלפים סיד מהקירות כדי להשיג סידן, והכרנו נשים בהיריון שידעו בדיוק מה הן צריכות לאכול ומה מעורר בהן דחייה… האדם בעברו היה מחובר לסביבתו באותה מידה כמו בעלי החיים; וכמוהם זיהה את תרופותיו, את הרעלים ואת הסכנות.

ליקוט צמחי האדמה שתחת רגלינו. חלמית מצויה, הלוא היא החובזה.
ליקוט צמחי האדמה שתחת רגלינו. חלמית מצויה, הלוא היא החובזה.

ברפואת הצמחים המסורתית השימוש העיקרי היה בצמחים המקומיים, אותם היו מלקטים בסביבתם הטבעית. כיום הגלובליזציה מאפשרת שימוש בצמחי מרפא חובקי עולם- כך שבפורמולת צמחים אחת יכולים להימצא יחד- צמח מהרפואה האיירוודית (ההודית המסורתית), צמח מהרפואה הסינית, צמח מהמסורת האינדיאנית וצמח מהמסורת הארצישראלית-ערבית. למרות החשיבות באינטגרציה זו, לתפיסתי חשוב גם כיום הדגש על הצמחים המקומיים. אלה, כאילו ניתנו לאדם על ידי האדמה סביבו; והם אכן מתגלים פעמים רבות כמתאימים ביותר למזג ולאופי המקומי. כך לדוגמה, ארץ ישראל התברכה יותר מכל בצמחים מרגיעים. האם אתם יכולים לראות למה?

להמשך קריאה: על העבודה במעבדת הצמחים הביתית

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.