אטופיק דרמטיטיס- אסטמה של העור- 10 נקודות למחשבה וליישום

זו אחת התלונות המרכזיות בקליניקה. זה אחד המצבים הנפוצים בקרב ילדים. היא מובילה לאחד הטיפולים הקונבנציונאליים השטחיים והמזיקים ביותר שיש (סטריאואידים ואנטי-היסטמינים), וזו אחת הבעיות שניתן לפתור, ושנפתרות בקליניקה באופן שוטף. הנה סיכום הדברים ב- 10 נקודות

  1. מחלה אלרגית- האומנם?
    אטופיק דרמטיטיס נפוצה בעיקר בעולם המערבי- עד כדי 20% מהילדים, לרוב עד גיל 5. יש הבדל משמעותי מאוד בין הסבירות ל"קבל" את המחלה אם נולדת בתרבות המערב או בעולם המתפתח. עקב כך, האמירה שהמחלה היא מחלה אלרגנית או גנטית מקבלת ערעור משמעותי. בעיקר נוכח העובדה שבמקרים רבים (20%) אין כל עדות אלרגנית (כפי שמקובל להגדירה ברפואה המערבית על סמך נוכחות גבוהה של תאי אאוזנפילים בדם). המחלה, תרשו לי להעז ולהגיד מבלי לצטט כרגע מחקר מדעי, היא מחלה רגשית!!!

    דווקא בארצות מתפתחות- הופעה של אטופיק דרמטיטיס היא נדירה יותר משמעותית בהשוואה למערב
    דווקא בארצות מתפתחות- הופעה של אטופיק דרמטיטיס היא נדירה יותר משמעותית בהשוואה למערב
  2. לגעת ברגש
    ההופעה של אטופיק דרמטיטיס מלווה פעמים רבות משברים של ממש. משברים עצומים שרק ילדים חווים כמשברים. אנחנו כמבוגרים רואים אותם כ"שינויים טבעיים", ואז נוטים לפספס את העובדה שהילד שלנו חווה אתגר משמעותי ומערער. מתוך הניסיון הקליני, ומתוך ניתוחי המקרה בקליניקה שלי, אני יכול לספר על הופעה של אטופיק דרמטיטיס בצמוד ל: מעבר בית, הולדת אח/ות, חזרה של האם לעבודה, הפסקת הנקה (בין אם ביוזמת האם או ב"יוזמת הילד"), הופעה של פחדים שמקורם בנפשו של הילד אך מועצמים מתכניות טלוויזיה/מחשב, ועוד…
  3. השפעת החיסונים
    גורם נוסף שנמצא חשוד להופעה של האטופיק דרמטיטיס הוא מתן חיסונים. החיסונים הרבים שניתנים לתינוקות מיום היוולדם, בבת אחת ובתדירות הולכת וגדלה- מטריפים את מערכת החיסון! אין שום כוח באבולוציה שהכין את התינוק לכך. מערכת החיסון המאוד לא בשלה שלו פשוט לא ערוכה לכך. והתוצאה של הבלבול הזה בהחלט מערערת את יציבותה של מערכת החיסון. מי שמתקשה להאמין ומחכה שחברות התרופות יסכימו להפסיד מיליארדים ולהודות בנזקי החיסונים- שימשיך לחכות… ומי שרוצה לשמוע עוד ולקבל החלטה על סמך שיקול דעת – שיקרא את הספר- ה"אמת על החיסונים" ואז יחליט.
  4. היחלשות מערכת החיסון
    עקב כל האמור יש היחלשות של מערכת החיסון. זו החוליה הפיזיולוגית המקשרת. זו אותה מערכת שנחלשת תחת סטרס, בדיכאון, בחוסר שינה, ובחוסר הגשמה. זו אותה מערכת שהיחלשותה מביאה גם למחלות אחרות, כמו מחלות אוטו-אימוניות וסרטן. יש לזכור- מערכת החיסון היא לא "שלנו", היא אנחנו! כשהילד נמצא במצב של תפיסת המציאות כמלחיצה ("מה זה המקום הלא מוכר הזה שעברנו אליו?"), מפחידה (סרט רעים/טובים בטלוויזיה), פוגעת ("מאז שנולדה לי אחות לא אוהבים אותי"), או מנוכרת ("אמא השאירה אותי לבד")- הוא מפעיל את הכלי המגננתי הטוב ביותר שלו- מערכת החיסון.
  5. תמיכה רגשית שכל הורה יכול לתת
    אין כאן אמירה שבאחריותינו למנוע את אותם מצבים, או לגונן על הילד מפני שינויים חיצוניים, אתגרים, קשיים וכאב. הרעיון הוא להיות מודע למצוקה של הילד באותם מצבים אשר לנו כמבוגרים מצטיירים כ"טבעיים" וש"כולם עוברים". ואז לתת הכרה לכאב שלו, ולהביע את אותה הכרה במשפטים אמפתיים שישקפו לילד את מצוקתו ואת הלגיטימיות שלה- כך שהוא עצמו יוכל להכיר בה ולהתגבר עליה. יחד עם זאת, כדאי לשקול מחדש את כניסתם של גירויים אשר ניתן להימנע מהם, כמו תכניות טלוויזיה או סרטים שיש בהם רעים/טובים, כוונות זדון, מפלצות, חיות טרף ועוד. שוב, מתוך הבנה שלנו כמבוגרים זה ניראה טבעי, אך לילדים, על-אף משיכתם לשם, זה עשוי מאוד להיות מבעית!

    להיות עם הילד כפי שהילד חווה את העולם

     

  6. ראיות המדעיות להיחלשות מערכת החיסון
    למעשה ההשערה המדעית המקובלת כיום היא שהאטופיק דרמטיטיס נגרמת עקב תגובת יתר של הגוף נגד חיידקי הסטפילוקוקס אואורה- חיידק הנמצא באופן טבעי על העור של כל אחד מאיתנו. זוהי החולשה החיסונית, שמתבטאת מחד ביכולתו של החיידק לחדור לעור ולעורר שם תגובה חיסונית, ומאידך בתגובה חיסונית עודפת ולא מאוזנת (כמו תגובות שמונעות מפחד) של הגוף.
  7. חיזוק מערכת החיסון באמצעות הוצאת מזונות אלרגניים ספציפיים לאטופיק דרמטיטיס
    לאור העובדה שמערכת החיסון נחלשת, יש משמעות לחיזוק אותה מערכת על ידי תזונה. אין זה מבטל או מחליש את הטענה בדבר היותה של המחלה מחלה רגשית. אך מתוך הבנה שהביטוי הפיזי מופיע במערכת החיסון- יש להפנות גם לשם את המשאבים הדרושים. המזונות העיקריים שנמצאו קשורים לאטופיק דרמטיטיס הם ביצים ומוצרי חלב. הרעיון הוא להורידם מהתפריט למשך הטיפול, ועם התאוששות מערכת החיסון- ניתן להחזירם בהדרגה. יש הרבה מזונות אלרגנים בתפריט שלנו, אך שני מזונות אלה הם אלרגניים שנמצא קשר ישיר בין הורדתם מהתפריט לבין שיפור וריפוי האטופיק דרמטיטיס. זאת במקביל להורדת סוכר וקמח לבן כמובן.
    בנוסף, מזונות שמחזקים את מערכת החיסון כוללים שיבולת שועל, תמרים, פטריות כמו שיטאקי, קצח, בצל ושום, ומזונות המכילים ויטמין C כמו קיווי, גואיבה, גמבה, פטרוזיליה תותים, ברוקולי ועוד… תפוז אינו ברשימה כי הוא אינו מתאים למצבים אלרגניים.

    שיבולת שועל- סיבים תזונתיים ותכולה גבוהה של בטא-גלוקאן שעוזר לאזן תגובה חיסונית
    שיבולת שועל- סיבים תזונתיים ותכולה גבוהה של בטא-גלוקאן שעוזר לאזן תגובה חיסונית. בשימוש חיצוני מקל על הגרד
  8. נזקי התרופות
    על אף כל המורכבות שתוארה, הרפואה מערבית מסתכלת על קצה התהליך, בראייה שהיא מבוססת כימיה (כי חברות התרופות הן למעשה מפעלים כימיים). וביחד עם גישת ה"צא לקרב" שמובילה אותה, נלחמת באטופיק דרמטיטיס על ידי השתקת הסימפטומים. הסטירואידים משתיקים את מערכת החיסון, ובעצם כך רק מחלישים אותה יותר. בנוסף הם מבלבלים את כל המערך ההורמונלי (מה שנקרא ציר היפותלמוס-היפופיזה-אדרנל) בכך שהם מכניסים למערכת הורמונים ללא בקרה, כלומר ש"אף גורם בגוף לא אישר". כתוצאה מכך, נוצרים משובים שליליים בגוף המביאים לכך שבלוטת האדרנל עצמה מפחיתה את פעילותה. לאורך זמן הדבר מביא לניוון הבלוטה, כמו כל איבר אשר פעילותו מופחתת עקב חוסר שימוש. האנטי-היסטמינים פוגעים במערכת העצבים, מטשטשים את התפיסה שלה, ומביאים לפגיעה בעירנות. מחקרים כבר מראים שיש בכך כדי להשפיע על תחומים שונים של החיים כמו הצלחה בלימודים, הישגים מקצועיים וכישורים חברתיים.
  9. הטיפול הצמחי המקצועי
    הטיפול הצמחי המקצועי במקרה של אטופיק דרמטיטיס הוא אינדיווידואלי לחלוטין. אין פורמולת קסם למחלה, אך יש קסם בהתאמה אישית לאופי הילד, לסיפור המקרה ולסימפטומים הנראים שלה. הטיפול הצמחי ידגיש את חיזוק הגוף והנפש באמצעות צמחים אדפטוגניים ויכולתו להכיל שינויים מהסביבה, חיזוק ואיזון של מערכת החיסון, הפחתת תגובה אלרגית, שיפור מנגנוני העיכול והספיגה, שיפור מנגנוני ההפרשה בגוף ו"ניקוי הדם" מרעלים מעוררי תגובת דלקת, הרגעה מקומית של העור והחשת ריפוי הנגעים.

    תלתן ארגמן
    תלתן ארגמן
  10. תמיכה בטיפול המקצועי על ידי טיפול ביתי
    בטיפול הביתי ניתן להיעזר בשמן קצח שהוא בעל השפעה משמעותית על חיזוק מערכת החיסון והפחתת תגובה אלרגית. ניתן לשלב אותו יחד עם שמן זית וזעתר, ואז הילד לא מתלונן על טעמו הפיקנטי. ניתן גם למרוח אותו על הנגעים. אפשר גם לעשות מרתחים של ליקוריץ שהוא מתוק וטעים לילדים, ומחזק את מערכות הגוף- דרך בלוטת האדרנל עד למערכת החיסון והעיכול. ניתן גם לשלב חליטות סרפד. לסרפד יש גם פעילות נוגדת אלרגיה ישירה על תאי פיטום (תאי mast) אשר אחראים על הפרשת ההיסטמין- אותו חומר מתווך דלקת ואלרגיה. בנוסף, גם הסרפד משתייך לקבוצת הצמחים "מנקי הדם" או המתמירים בהיותו מגביר הפרשת פסולת דרך מערכת השתן.

    סרפד הכדורים (Urtica)- משתן מטבולי ונוגד אלרגיה
    סרפד הכדורים (Urtica)- משתן מטבולי ונוגד אלרגיה

    להקלה על הגרד ועל היובש ולתמיכה בריפוי הנגעים, ניתן להיעזר בגרב שמולאה עם שיבולת שועל ומושרית באמבטיה בה רוחץ הילד.

ולסיכום, אם נדבוק בנקודת המבט ששלטה כשנוצרו ההשקפות המדעיות המקובלות- נישאר עם האמונה שלא ניתן לרפא את האטופיק דרמטיטיס. אך בניגוד למקובל לחשוב (אפילו ברפואה הטבעית)- ניתן לרפא אטופיק דרמטיטיס. והריפוי מתחיל בהקשבה לאותו "מטרד" שמנסה להסב את תשומת ליבנו. ואם נסכים שלהופעת המחלה יש תפקיד שעוזר לנו לכוונן את עצמינו ואת המודעות שלנו- אז גם אפשר להגיד לה: "אני אוהב אותך. תודה!".

 

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.