תולעי מעיים- 9 שלבים לטיפול טבעי ומניעה

כל הסנריו הזה של תולעים הוא מטרד רציני. הנפוצות ביותר בארץ (אלה שנדבקים בהן בגני הילדים) הן תולעי המחט. הן מגרדות בפי הטבעת ביום ועוד יותר בלילה, מביאות להפרעות עיכול שונות החל משלשול וכאב בטן ועד לצואה דמית, הן אוכלות לנו את האוכל וגורמות לירידה במשקל וחוסרים תזונתיים, ואפילו גורמות לסיוטי לילה. אבל לא כל אחד נדבק בתולעים. מעבר לכניסה של התולעים דרך מערכת העיכול נדרשת סביבה שתתאים להתבססותן. כלומר, מערכת חיסון חלשה, ריריות עיכול פגועות, והפרה של מאזן חיידקי המעיים (מה שנקרא- "הטובים").

הטיפול והמניעה הם למעשה אחד. המניעה היא חלק מהטיפול ודרושה למען מניעת חזרתן של התולעים. כי אלה הרגישים לעניין- נוטים להדבקות חוזרות ומתישות. בסוף מבינים שוורמוקס (התרופה הקונווציונאלית הנפוצה) יעילה פעם אחת או פעמיים. עם זאת, יש מחיר לפעולה הקצרה והמהירה והוא תופעות הלוואי של התרופה – הפרעות בתפקודי הכבד או הכליות ופגיעה בתאי הדם הלבנים.

לתולעי מעיים יש טיפול צמחי יעיל. והיפה בסיפור הוא שלמרות שמדובר במצב מורכב הדורש צמחים עצמתיים ויעילים כנגד פולש חמקמק ועמיד כמו תולעי מעיים, דווקא הצמחים האלה זמינים יחסית ובטוחים לשימוש גם בשימוש הביתי. עם זאת, כמו שורמוקס לבד לא מונע את חזרתן של התולעים, גם הטיפול הצמחי מצריך עבודת "גיבוי" שתמשיך גם לאחר שהתולעים מסולקות מהמעיים.

לשם הנוחות אתאר את הטיפול בשלבים, אך זה כמובן אפשרי וטוב לעשות את כל השלבים במקביל.

אקדים ואומר שכל הצמחים שמוצעים כאן נמצאים ב- 2 הפורמולות בהכנתי:
לטפל בטפיל (שטעמו חזק, ונוח יותר למבוגרים)
וסירופ לטפל בטפיל שטעמו מתוק ונוח גם לילדים

וגם איתם שווה לאמץ כמה עצות

שלב א': להוריד מתוקים

(בעיקר ממתקים) וקמח לבן. זה האוכל של התולעים. הן יסתדרו גם בלעדיו, אבל יהיו הרבה יותר חלשות ופוריות. שלב זה נדרש גם לאחר סילוק התולעים על מנת למנוע את חזרתן.

שלב ב': הגיינה

  • שטיפת ידיים תכופה (בעיקר לפני כל ארוחה או נשנוש, בחזרה מהגן ומהחצר, ובמגע עם ילדים אחרים)
  • החלפת תחתונים פעמיים ביום (לפני השינה ולאחריה)
  • ניקוי שירותים בתכיפות
  • החלפת מצעים תכופה
  • אם יש ארגז חול- שופכים מלח בארגז (לבקש מהגננת בגן)

 

שלב ג': זרעי דלעת

כף ביום. מרסקים את הזרעים ומוסיפים לאוכל כשיגרה. כך זה מתאים לילדים בגיל בו אינם יכולים ללעוס או כשיש חשש לחנק בבליעה. גם שלב זה הוא מניעה מעולה לתולעי מעיים, וראוי להמשיך בו לאורך השנה, בעיקר בעונות המועדות, ובעיקר בעיקר אם החלה סביבכם הדבקה בגן או בבית. זרעי דלעת הם הזמינים ביותר מבין הזרעים של משפחת הדלועיים, אך למעשה כל זרעי המשפחה טובים לעניין. ולכן גם אכילת מלפפונים וקישואים תורמת לעניין. מלון ואבטיח הם כמובן דלועיים, אך מומלצים פחות בגלל היותם עשירים בסוכר.

זרעי דלעת- מונעים תולעי מעיים ומסייעים בטיפול
זרעי דלעת- מונעים תולעי מעיים ומסייעים בטיפול

שלב ד': שום שום שום

שום וגם בצל. הכוונה לטרי- בשני המקרים…  איך נותנים לילדים שום? שמים קצת בטחינה, מכינים ממרח פסטו, שמים קצת בסלט הירקות, או פשוט שמים פלחי שום בתוך מלפפון ונותנים לילד את המלפפון המתובל בשלמותו. השום הרבה פחות מורגש בתוך המלפפון כי הוא בעל אופי מימי ומאזן. ויש עוד שיטה- ראו שלב ז'.

שום ובצל- תרופה טבעית עתיקת יומין כנוגדת טפילים ותולעי מעיים
שום ובצל- תרופה טבעית עתיקת יומין כנוגדת טפילים ותולעי מעיים

שלב ה': מריחת פי הטבעת במשחה שומנית.

זהו אחד הפתרונות היעילים. התולעים מדביקות את ביציהן על פי הטבעת. משחה שומנית מכל סוג (או פשוט שמן זית או שמן קוקוס) תמנע הדבקה, וכך לא יכולות הביצים להתפתח. מכת בכורות לתולעי המעיים.

אם התולעים חודרות לנרתיק או לתפח השופכה- ניתן למרוח גם שם

שלב ו': פרוביוטיקה

זאת לצורך שיקום אוכלוסיית חיידקי מעיים. אני אוהב לעבוד עם פרוביוטיקה של גרמזה, שהוכיחה את עצמה אצלי בקליניקה, אבל יש כמובן עוד טובות. נטילת פרוביוטיקה היא פעולה קריטית וחיונית לתמיכה בטיפול הצמחי (שלב ו'), ובעיקר למניעת חזרתן של התולעים; שהרי חוסר איזון בחיידקי המעיים הוא אחת מהסיבות העיקריות העומדות בבסיס התופעה.

שלב ז': שיקום ריריות

כחלק מהטיפול והמניעה יש לרפא את ריריות המעיים. ירקות שורש כתומים כמו גזר, דלעת (שוב פעם דלעת), בטטה הם דרך אחת. גם הגברה של ויטמני B בתזונה כמו שימוש בשמרי בירה (כף ליום, או פשוט- כמה שיותר) תורם לתהליך. שמרי בירה  טעימים מאוד לרוב הילדים ואינם דורשים "מאבקי ארוחות". מי שאוהב- פשוט יאכל אותם על כל דבר כמעט.

גזר- משקם ריריות וגם מסייע לטיפול בתולעי המעיים
גזר- משקם ריריות וגם מסייע לטיפול בתולעי המעיים

שלב ח': טיפול בצמחי מרפא זמינים לשימוש הביתי.

כאן אני מציע שילוב של 4 צמחים שלרובנו יש יכולת להשיג.

הראשון הוא לענה שיחנית המוכרת בשמה העממי- שיבה. מיני לענה רבים הם תרופה יעילה ועוצמתית לחיסול תולעי מעיים. הלענה צומחת בגינות רבות. אם לא אצלכם- אז בטח אצל השכן. לאותו שימוש ניתן להשתמש או לשלב גם עם לענת המדבר- צמח בר הצומח במדבר.

שיבה- לענה שיחנית. מרה ויעילה כנגד תולעי המעיים
שיבה- לענה שיחנית. מרה ויעילה כנגד תולעי המעיים

השני הוא הקליפה הירוקה של אגוזי פקאן או מלך (זו הרכה והחיצונית, שמסביב לקליפה החומה הקשה). ועכשיו -תחילת הסתיו, זו בדיוק העונה למצוא אותה טרייה. אם אין קליפה- אפשר גם להשתמש בעלים של עצי האגוז. גם כאן מדובר בתרופה צמחית מאוד יעילה ועם זאת, בטוחה לשימוש .

הקליפה החיצונית של אגוז מלך- למרתח, ואת האגוז עצמו ניתן כמובן לאכול.
הקליפה החיצונית של אגוז מלך- למרתח, ואת האגוז עצמו ניתן כמובן לאכול.

השלישי הוא שורש ליקוריץ. נוכחותו חשובה קודם כל לשיקום הריריות. ליקוריץ הוא המאסטר של שיקום ריריות בעולם צמחי מרפא. דבר נוסף וחשוב לא פחות הוא מתיקותו אשר מאפשרת לילדים לשתות את הצמחים המרים- שיבה וקליפת אגוז. מתיקות זו היה נטולת סוכר, ולכן מתאימה הרבה יותר מסירופ או תוספת מייפל ודבש אשר מזינים את התולעים.

הרביעי הוא ג'ינג'ר אשר יש לו פעולה נוגדת תולעים ובנוסף תורם להסדרת "הפרות הסדר" שנגרמות במערכת העיכול כתוצאה מפעילות התולעים.

והמתכון: מרתיחים בפינג'ן או סיר קטן 2 כוסות מים עם 5 כפות שורש ליקוריץ גרוס (אותו קונים בכל חנות טבע), כף קליפות אגוז קצוצות, וחצי כפית ג'ינג'ר מיובש גרוס (שזה עתה גרסתם) או כפית ג'ינג'ר טרי קצוץ. מבשלים עם מכסה במשך 30 דקות מהרתיחה עם מכסה סגור. אז מכבים את האש ומוסיפים כף עלי שיבה (לענה שיחנית) שזה עתה נקטפו ונקצצו. משאירים הכל במים הרותחים, עדיין עם מכסה סגור, למשך 30 דקות נוספות. בסיומן- מסננים ולוחצים עם הכף את הצמחים על גבי המסננת לסחיטת מקסימום נוזלים מתוכם. שותים את הכמות שיצאה במהלך היום. הליקוריץ יסייע למיצוי להיות סביר בטעמו.

את המיצוי מכינים מידי יום (או יומיים- ואז מכפילים כמויות ושמורים במקרר), ושותים במשך שבועיים. אחר כך עושים הפסקה של שבוע, ולאחריה ממשיכים שוב עם התמציות למשך שבוע נוסף (כדי לקטול תולעים אשר הצליחו לבקוע הביצים ששרדו). כל זאת בשילוב עם מריחת פי הטבעת במשחה כפי שהוסבר בשלב ג'.

*ילדים בני 6-10 יכולים להשתמש בחצי מהכמות. ילדים בני 2-6 יכולים להשתמש ברבע מהכמות.

ומי שלא רוצה לרקוח בעצמו, יכול לרכוש פשוט את מוצר המדף שאני מכין- לטפל בטפיל מיצוי מרוכז של 4 הצמחים הללו בבקבוק אחד.

שלב ט': שום בטוסיק

שלב לא שגרתי זה אינו חובה, אך הוא יעיל ומוכר לכל אוהבי תרופות הסבתא. מקלפים שן שום קטנה בשלמותה מבלי לחרוץ או למעוך אותה. מורחים אותה בשמן זית ומחדירים אותה לפי הטבעת של הילד. לא, זה לא מתאים לכל אמא, אבל כן- זה עובד!

 

ולסיום- פנייה אל אלה שאצלם תולעי המעיים חוזרות על עצמ: זכרו שטיפול נקודתי, בין אם הוא צמחי או קונבנציונאלי, לעולם לא יהיה הולם למצבים חוזרים! מצבים חוזרים הם קריאה לשינוי, להתבוננות ולהתאמה נדרשת בחיינו. במאמר זה הובאו רעיונות קלים יחסית "לעיכול" (תרתי משמע) הנוגעים בעיקר לתזונה ולתוספים. עם זאת, ראוי תמיד לשאול עצמינו מה מאפשר בגוף שלנו את המקום הפרוץ לחדירת טפילים ולהתבססותם בתוכינו. שאלה לחיים…

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.