חיזוק חיסון בימים של חוסר ודאות

הקדמה חשובה

אז גם בלי שפעת עם מיתוג מיוחד כמו שהביאו השנתיים האחרונות לחיינו- ההתמודדות עם מחלות חורף זה, בלי לשים לב, אחת ההשפעות המשמעותיות על שיגרת ימינו בחורף. אלא אתם מהסוג שמחלות החורף פוסחות על ביתכם. וזה יופי, כל אחד והבעיות שלו, מה שנקרא. אבל למי שכן יש ביקורים תכופים בביתו, ומספיק 3 ילדים שכל אל אחד חולה פעמיים בשנה, עם 3-4 ימי מחלה לכל אחד, ואז אם גם ההורים נדבקים, אפשר בלי בעיה "לצבור" 20, אפילו 30 ימי מחלה בשנה.

אז רגע של הסתכלות… מחלה זה רע? וירוסים נוטים להיכנס או להידבק לתאים חלשים, ברמה פיזיולוגית- אלה הם תאים אשר מטענם החשמלי השלילי על הממברנה אינו חזק מספיק. תאים כאלה מתים במחלה ויראלית, והגוף מפנה אותם בעזרת התאים הבולעניים (פאגוציטים) יחד עם הווירוסים שבתוכם. למעשה בזמן מחלה חווים את הקושי של פירוק והרכבה מחדש. תאים רבים מתים, וזה לא נעים, אבל מה שמת- זמנו תם. ועכשיו צומח דבר חדש.

ואנחנו מכירים את זה על ילדים, נכון? חולים עד הסוף, עם חום והתרסקות לתוך המחלה… ויוצאים אחריה מפותחים יותר מוטורית, ורבלית, רגשית וכו'… אנחנו קוראים לזה  "קפיצת גדילה", וזה קורה אחרי מחלה. כל אחות בטיפת חלב תסכים עם זה. אז, אם כך, המחלה היא גם מתנה, וטומנת בתוכה התחדשות וצמיחה.

ובכל זאת, מה אנחנו יכולים לעשות כדי שמחלות החורף לא יקצצו לנו בימי העבודה ובאיכות החיים, עקב מחלות הילדים או מחלות המבוגרים?

הדבר מתחלק ל- 2: מניעה בזמן שבריאים, וטיפול בזמן שחולים. המאמר הזה יעסוק במניעה. מאמר נוסף בסידרה יפרט את הטיפול בעת מחלה

מניעת מחלות חורף

החלק הראשון, המניעתי כולל בתוכו צמחים מחזקי חיסון חמימים באנרגיה שלהם ותזונה שמחזקת ומחממת מבפנים. הצמחים העיקריים לעניין יהיו שורשים לבנים וכתומים בעלי טעם מתקתק. במטבח אלה יהיו שורשי הפטרוזיליה, הסלרי, בטטה, שום, בצל ועוד… במרק או באפיה בתנור.

 

זרעי קצח גם בשימוש המקצועי, וגם במטבח יעשו עבודה נאמנה ועוצמתית של חיזוק חיסון ואיזון חיסון, ויחזקו את מערכת הנשימה. בשימוש הביתי- פשוט כף זרעי קצח טחונים עם דבש כל בוקר.

זרעי קצח. רגע לפני המיצוי
זרעי קצח. רגע לפני המיצוי

פטריות מרפא כמו שיטאקי יוכלו להשתלב בתזונה. לפטריות יכולת חיזוק חיסון שתועדה היטב גם במחקר המדעי. יש עוד פטריות כמו מייטאקי וריישי אך הן אינן מיועדות לאכילה. בכל מקרה יש לבשלן, בין אם לאיכלה (במרק או תבשיל) ובין אם למיצוי מרפא.

Gaboderma lucidum פטריית ריישי

למניעת מחלות בצמחי המרפא יגיעו שורשים לחזק אותנו מבפנים. צמחים עתיקי שימושים כמו אסטרגלוס (Astragalus membranceus) וג'ינסנג סיבירי (Eleutherococus senticosus) ייתנו אדמה ואיזון למערכת החיסון. יחזקו את אנרגיית החיים, ואיתה את החוסן, גם הפיזי וגם הנפשי. צמחים אלה, המשתייכים לקבוצת הצמחים האדפטוגניים, הם בעלי פעילות מורכבת ומופלאה על הגוף כולו, בהיבטי הגוף והנפש, דרך המערכות העצביות, ההורמונליות והדם (ובו החיסון). פעילותם האדמתית מוגברת כשנותנים להם קצת drive. ולכן השימוש שלהם עם קצת ג'ינג'ר או קינמון מחזק את השפעתם עוד יותר.

את השורשים, כמו את הפטריות, יש לבשל. ניתן לעשות מרתח יומיומי של שורשים ופטריות (20-30 דקות מרתיחה עם מכסה סגור), ולשתות במהלך היום. מדובר על מינון יומי של כ- 10 גרם שורשים, ו/או 10 גרם פטריות (שיטאקי, מייטאקי, ריישי ועוד….).

ניתן למצוא מיצוי מרוכז מאוד של פטריית מייטאקי, יחד עם מיצוי מרוכז מאוד של שורש אסטרגלוס "מפולפל" עם מעט ג'ינג'ר בסירופ מתוק שאני מכין שאני קורא לו חיזוקיתא פי 2. סירופ זה, בריכוז כה גבוה, כך שמאפשר לשתות כמויות קטנות עד לכדי 8 מ"ל ביום, על מנת להגיע למינונים שצוינו במרתח. זה הופך את העניין לפרקטי הרבה יותר לילדים וגם למבוגרים עסוקים או שפשוט לא בעניין של להתעסק עם מרתחים.

חיזוקיתא פי2 - סירופ מרוכז מאוד לחיזוק מערכת החיסון
חיזוקיתא פי2 – סירופ מרוכז מאוד לחיזוק מערכת החיסון

מה שחשוב לזכור זה שאם מתפתחת מחלת חורף במהלך השימוש בשורשים המחממים והמחזקים, יש להפסיק את השימוש בהם. הם שורשים מחזקים, ולא מתאים לחזק מבפנים כאשר "האויב על הגדרות"  או, אם תרצו, המחזקים יחזקו את כל מה שיש בגוף. גם את החיסון וגם את הוירוס… ולכן במקרה של מחלה, עוברים לצמחים שמטפלים ישירות בוירוס השפעת, בהמרצת החיסון ובתסמיני המחלה.

לקריאה על ממריצי החיסון והצמחים המחטאים והמכייחים.

 

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.