מחלות חורף- מדריך למשתמש

במאמר הקודם סקרתי את האפשרויות לחיזוק חיסון מניעתי, כלומר דרכים בהן נעזרים בתזונה ובצמחים לחיזוק מתמשך של מערכת החיסון, באופן ארוך טווח, בטוח ויעיל. היו שם מזונות פונקציונאליים וצמחי מרפא מופלאים שנעשה בהם שימוש גם בקליניקה המקצועית, וגם אפשריים לשימוש הביתי. המאמר הזה יעסוק במקרים בהם כבר מתחילה מחלה. ואז, כפי שציינתי במאמר הקודם, מפסיקים את השימוש במחזקי החיסון החמימים ופונים לאלה המפורטים כאן.

הקטגוריה הראשונה היא כמובן ממריצי חיסון (להבדיל ממחזקי חיסון בשימוש שבשיגרת הבריאות). אלה נותנים בוסט למערכת החיסון, משפרים את פעילותה, את יעלותה, את קצב חלוקת התאים, את ניידות צאי החיסון בין רקמות הגוף, מעלים את מספרם, את יכולת ייצור הנוגדנים, את התקשורת הבין תאית (בעזרת מה שנקרא  ציטוקינים), פעילות ישירה נגד וירוסים ועוד… גם כאן נשענים הדברים על עדויות מחקריות רבות, שמראות לא רק את המדדים שציינתי בגוף ובדם, אלא גם הוכחה הלכה למעשה של קיצור זמן המחלה, יחד עם הפחתת עוצמת הסימפטומים. הצמח המפורסם ביותר לעניין הוא אכינציאה- Echinacea spp. אבל לא כל אכינציאה. נדרש קודם כל שורש (להבדיל מהפרחים והעלים שמחירם זול ומפתה, גם ליצרן וגם לצרכן). וגם השורש- רצוי שיהיה שילוב של 3 מיני אכינציאה: angustifolia, purpurea, plalida. זה אופן השימוש שהונחל למערב על ידי הילידים האינדיאניים, שכך נהגו. ולימים התברר כי אכן באופן זה מתרחבת לעין שיעור קשת החומרים הפעילים של הצמח. ישנם עוד צמחים ממריצי חיסון כמו טבבויה, אונה דה גאטו, ועוד…. אך אכינציאה היא אולי היעילה מכולם, ובטוח שרחבת ההיקף והבטוחה ביותר בשימוש. היא אפילו מותרת בהיריון.

פרח של אכניציאה Echiacea purpurea- ממריצת החיסון מס' 1

עם אכינציאה עובד ביעילות ובתיאום ממריץ חיסון נוסף שגם עובד יפה על תסמיני השפעת, ממש מייבש נזלת ומפזר ליחה, מוריד חום ובעל פעילות אנטי ויראלית לוירוסי שפעת. זהו הסמבוק השחור (Sambucus nigra). גם הפרחים וגם הפירות. אפשר להכין מהם חליטות בטעמים נוחים לשתייה, והן מאוד יעילות גם בשימוש הביתי. הסמבוק נהנה ממוניטין מאוד עתיק ומבוסס על אלפי שנות שימושים בתרבויות שונות ברחבי אירופה, ומגיע עד לתרבות המכשפות העתיקה. כיאה לצמח אירופאי, זכה למחקרים רבים ותיעוד מסודר ומהימן לפעילותו הרפואית.

עוד בצמחי הטיפול בשפעת ניתן למנות את מיני האזוב, הקורנית, האורגנו, הצתרה וכל אלה בעלי הטעם "הזעתרי". צמחים אלה, בעלי ארומה חזקה ומכילים ריכוזים גבוהים של שמנים אתרים בעלי פעילות חיטוי חזקה, וכיוח יעיל מאוד של ליחה. במילים אחרות- אותם "זעתרים" יפעלו גם מול הוירוסים או החיידקים מחוללי המחלה, וגם יסייעו מאוד בהוצאת הליחה, ובהפחתת תסמינים נספים כמו שיעול ונזלת, ואפילו סינוסיטיס. ניתן לחלוט אותם, אך חשוב לזכור שהמיצויים היעילים שלהם הם אלה הנעשים באלכוהול, היות והחליטה לא ממצה את מרבית השמנים האתריים, וגם גורמת לנידופם בעקבות החום. אם בכל זאת רוצים לחלוט, כדאי להשתמש בתרמוס סגור.

קורנית מקורקפת
קורנית מקורקפת Corydothymus capitatus – צמח מחטא ומכייח עשיר מאוד בשמנים אתרים

פעמים רבות מערבת השפעת גם את הגרון והאוזניים. דלקות גרון ואוזניים יכולות לקבל מענה בצמחים המחטאים שצוינו (אכניציאה, סמבוק והזעתריים). ויש צמחים שעוד יותר ספציפיים לאיזור זה. אחד מהם מגיע מהרפואה הסינית ושמו איסטיס הצבעים (Istais tinctoria). הצמח נלקח בבליעה, וגם בגרגור או התזה לחלל הגרון. הוא מאוד יעיל, וגם בטוח לשימוש וממועט תופעות לוואי משמעותיות.

דלקות הגרון, סינוסיטיס, גרון יבש וכואב, ברונכיטיס וגם מצבי גודש וליחה הם מצבים בהם מעורבת פגיעה בריריות מערכת הנשימה. הריריות הן כמו העור רק בחלקו הפנימי. אם הן פגועות- החדירה של מחוללי מחלה תהיה קלה יותר. ריריות תקינות ייתנו חיסון טוב, ולהיפך. ולכן, במצבים אלה רצוי לתמוך גם בשיקום הריריות על ידי צמחים שזוהי מלאכתם והתמחותם. בקטגוריה זו ניתן למנות את הבוצין המפורץ Verbascum sinuatum (המין המקומי, הגדל ברוב חלקי הארץ עד גבול המדבר), או את Verbascum taphsus (המין האירופאי שקונים). הצמח הזה, אשר עליו דומים ממש לריאות, הוא צמח ייעודי לשיקום הריאה, לריכוך הריריות, להוצאת ליחה ולהפחתת דלקת במערכת הנשימה.

ניתן לציין כאן גם את שורש הליקוריץ המהולל (Glycyrrhiza glabra),ואת עלי הלחך האזמלני (Plantago lanceoleta) הגדל בר בישראל בשטחי הקרקעות הכבדות, ואדיות, שולי ביצות ושלוליות. גם הם משקמים את ריריות דרכי הנשימה.

לחך אזמלני- Plantago lanceoleta- צמח משקם ריריות מדהים

ניתן להכין חליטות המכילות סמבוק ובוצין; אך אכינציאה זקוקה למירתח, ולמעשה תהיה עדיפה בהרבה במיצוי האלכוהולי. כנ"ל לגבי שורש איסטיס, וכאמור גם הזעתרים טובים יותר באלכוהול. אך עדיין ניתן לעשות זאת ברמה הביתית, ולעזור הרבה יותר מאשר לא לעשות דבר.

הפורמולה הוותיקה שלי Fluend forte מכילה את הצמחים: אכינציאה, סמבוק, איסטיס, קורנית, ליקוריץ וג'ינג'ר ומוכיחה עצמה כבר הרבה שנים כמענה מופלא למיגור מחלות חורף בעודן קטנות, ולקיצור משמעותי של זמן המחלה ותסמיניה. גירסתה לילדים Fluend Syrup, עדינה יותר בטעם ומתאימה לילדים. היא עשויה בצורה של סירופ וכללת הרכב דומה (ללא הצמחים החריפים).

במקרים של דלקת גרון ניתן לחוות את התענוג הצרוף של ספריי שרפים מחטאים חזקים, שמייצר פעילות ישירה נוגדת דלקת בדיוק במקום הרצוי. השרפים נדבקים לחלל הלוע, וממשיכים את פעולתם גם לאחר ייבוש התרסיס. התכשיר שלי כולל שרפי פרופוליס, מור, קלנדולה ואיתם קצת ליקוירץ מעדן. ההתזה היא כאמור חוויה בלתי נשכחת…. שמו של התכשיר Proplis mix וגם כאן יש גירסה מעודנת- ספריי גרון לילדים

ניתן גם ליהנות מחבילה מוזלת של תכשיר לבליעה (Fluend או גירסאות חלופיות לטיפול פנימי במחלות חורף), לצד תרסיס הגרון המדובר (בגירסת המבוגרים או הילדים). חבילת גרון כפול 

 

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.