אלרגיות במערכת הנשימה וצמחי מרפא

מי שמכיר- מכיר. בבת אחת הכל עולה. נזלות נוזלות, אוזניים מגרדות, גירוי בגרון, ו/או אפצ'ים בלתי פוסקים. יש כאלה שהולכים על כל הקופה, ויש כאלה ש"מסתפקים" בסימפטום אחד או שניים. יש כאלה שזו ממש התלקחות, ויש כאלה שפשוט לא נושמים ממרץ ועד יוני, או כל פעם שהם מורידים מהארון שמיכות ובגדים שאוחסנו יותר מחודשיים…

אפשר להאשים את כותלית יהודה, את פריחת הזית, את קרדית האבק או את החתול, אבל זה לא באמת עוזר. מה שקורה בפנים הוא המקום היחיד בו אפשר להשפיע (נסו להגיד את זה לשכן שלי שכל שנה מרסס את כל השכונה בערך נגד כותלית יהודה). זה לא הקו הכי פופולרי, אבל אני תמיד אומר שלפני שלוקחים צמחים כדאי לתת את הדעת, ולו לרגע אחד, לעובדה שיש לנו כאן עסק עם רגישות יתר, תגובת עודף של מערכת החיסון, מגננתיות יתר והפרזה לא פרופורציונלית לעוצמת הגירוי. ואז לעצור ולשאול: איפה בחיים שלי אני מזהה את הדפוס הזה? איפה אני רגיש יתר על המידה לדברים שבאים מבחוץ? איפה בחיים אני מגיב לדברים בעוצמה שאינה פרופוציונלית למידת הדבר?

חשוב לזכור שאמנם אלרגיה היא תגובת יתר של מערכת החיסון, אבל לא מדובר במערכת חיסון חזקה. להפך, אלרגיה היא חולשה חיסונית, קודם כל מעצם העובדה שתגובת היתר גורמת להתשתה ולהיחלשותה; וגם מעצם ההבנה שהחולשה שלה היא הרקע העיקרי להיותה מגננתית יתר. דומה הדבר לעארס הכיתתי שהביטחון העצמי הנמוך שלו גורם לו להיות תוקפני לאחרים, כשלמעשה הדבר לו הוא באמת זקוק זה ביטחון, נראות והכרה. (:

ועכשיו, אחרי שדיברנו קצת על עומק רגשי, אפשר גם לדבר על צמחים… בסדר הזה, כדי שלא נחטוא לעיקר, וכמו שקורה ברפואה המערכתית- נשים את כל יהבנו על פיתרון מן החוץ (שתיאורטית זה נפלא, רק זה לא תמיד עובד).

ובכן… הצמחים:

עלי סרפד הכדורים/סרפד צורב- Urtica Urenus/urtica pilulifera: הכי זמין, הכי זול, הכי אמין, הכי בטוח לשימוש, הכי מלך . מעבר להיותו צמח מזין, יש לסרפד פעילות נוגדת אלרגיה משמעותית, ויחד עם הגברת תהליכים של פינוי מהגוף, עושה עבודה נפלאה באלרגיות- הן העוריות והן הנשימתיות. המחקרים הקליניים מאששים היטב את השימוש המסורתי, והמחקרים המעבדתיים מדגימים את המנגנונים הפיזיולוגים הרבים בהם ניתן להבין את הפעילות. בין היתר על ידי הפחתת הפרשת ההיסטמין מתאי הפיטום (אותם תאי אלרגיה). מה שנקרא- טיפול במקור. אפשר פשוט לחלוט. צריך כמות גדולה, וצריך השריה ארוכה. מכיוון שכבר אין סרפדים רעננים באביב, אפשר השנה לקנות סרפד יבש, או בחורף הבא ליבש בעצמכם. ואפשר ללקט בעונה, לשים בבלנדר ולהקפיא. בעלים יבשים אני ממליץ: לשים בערב 6 כפות בתרמוס של 0.75-1 ליטר, לשפוך מים רותחים, ללכת לישון ולסנן למחרת בבוקר (השריית לילה). למחרת לשתות את מלוא התרמוס לאורך היום, בפיזור לפי החשק והצורך…

סרפד הכדורים בחורף- עלים ירוקים ורעננים. כך יש לקטוף אותם.
סרפד הכדורים בחורף- עלים ירוקים ורעננים. כך יש לקטוף אותם.

 

כותלית יהודה Parietaria judaica (נוף הצמח): מה, כותלית יהודה? אבל היא האלרגן מס' 1 בארץ!!! איך זה ייתכן? ייתכן! בעולם הצמחים יש חוקים אחרים מחוקי המעבדה. והכותלית שאבקניה גורמים לאלרגיה במערכת הנשימה- הופכת להיות צמח יעיל ביותר לטיפול באלרגיות. את הכותלית אפשר להוסיף לתרמוס עם הסרפד, או פשוט לשים גבעול עם עלים בכוס. מצאו אותה, היא בכל מקום כמעט. בעיקר באיזורי מגורי אדם. לקריאה נוספת על כותלית יהודה

כותלית יהודה: אלרגן מספר אחד בנשימה, נוגד אלרגיה יעיל בבליעה
כותלית יהודה: אלרגן מספר אחד בנשימה, נוגד אלרגיה יעיל בבליעה

שורש ליקוריץ (שוש קירח) Glycyrrhiza glabra– השורש המתוק של צמח מקומי זה הוא אחד מצמחי המרפא הנפוצים ביותר ברפואת הצמחים המודרנית, אם לא הנפוץ מכולם. שימושיו משתרעים החל משיקום ריריות במערכת הנשימה, תמיכה בבלוטת האדרנל וטיפול באולקוס וכיבים נוספים במערכת העיכול. את השורש קונים בזול, מוכן, גרוס ובאיכות מעולה בכל חנות טבע… אין צורך לצאת לעמקים ולביצות ללקטו. פעילותו נוגדת האלרגיה (דרך מנגנונים הקשורים בין היתר לבלוטת אדרנל) ומשקמת ריריות מערכת הנשימה הופכת אותה לצמח מובחר לעניין האלרגיות העונתיות, בעור או במערכת הנשימה. את הליקוריץ כדאי לבשל. אפשר 3-6 כפות בקומקום סגור עם כחצי ליטר עד ליטר מים, ולבשל כחצי שעה. לאחר שמתקרר- מסננים. אפשר לשתות יחד עם הסרפד והכותלית.

 

בוצין מפורץ (Verbascum sinuatu)– צמח בר נפוץ מאוד, בעל עלים גדולים ומפורצים מכוסי שכבת לבד אשר הינה מסוכנת במגע עם העין. אך חליטת העלים מנטרלת את רעילות השערות הדקות, והופכת את הצמח למספר 1 בשיקום ריריות מערכת הנשימה. מי שיסתכל על עליו- יראה שהם מזכירים בצורתם ריאה אנושית. קיבלנו תמרורים מהבריאה.

בוצין מפורץ- צמח בר לטיפול במחלות בדרכי הנשימה- אלרגניות או זיהומיות
בוצין מפורץ- צמח בר לטיפול במחלות בדרכי הנשימה- אלרגניות או זיהומיות

יופרזיה (Euphrasia officnalis)– אם נסכים רגע לצאת גם אל צמחי נכר, אז היופרזיה, צמח טפיל מאירופה (הקרוי בעברית גם עלקלוק) הוא צמח ששימושיו הידועים הם בעיקר לדלקות עיניים; אך עבודתו בייבוש נזלות ובשיקום ריריות נפלאה בפני עצמה, ובטח שרלוונטית מאוד גם למצבים האלרגניים המתבטאים בעיניים אדומות ומגורות. אפשר לקנותו בחנויות טבע. שמים בתרמוס 3-5 כפות, יחד או בלי קשר לסרפד. אם יש אדמומיות וגירוי בעיניים- אפשר גם להכין ממנו חליטה מרוכזת ולהניח (לאחר שהתקרר וסונן) קומפרסים על העין. מאוד יעיל. שמו באנגלית Eyebright. ולא בכדי….

שמן קצח (Nigella sativa)– יש אמנם קצח בר, אבל בוא נהיה פרקטיים… קנו שמן קצח איכותי בכל חנות טבע. זו הדרך הישימה לשימוש הביתי. הקצח מאזן את מערכת החיסון, ו"משכנע" אותה לנקוט בגישות רגועות יותר, ובאותו זמן ממריץ אותה ליעילות טובה יותר בעבודה מול גורמים זיהומיים (וירוסים וחידקים בעיקר). זה אולי נשמע כמו סתירה- אבל כך זה בצמחי מרפא… מורכבות היא שם המשחק. לוקחים כף ליום או יותר. אפשר להוסיף לסלט, לשמן זית עם זעתר, לממרח פסטו או פשוט לבלוע ישירות. ניתן גם למרוח על נגעי פריחות אלרגניות ואטופיק דרמטיטיס (קישור לקריאה על אטופיק דרמטיטיס). יעיל מאוד, ובטוח לשימוש כמו כל צמח מאכל פשוט. לקריאה נוספת על קצח

שמן קצח- מאזן את מערכת החיסון, מייבש נזלת ומכייח ליחה
שמן קצח- מאזן את מערכת החיסון, מייבש נזלת ומכייח ליחה

ויש עוד רבים וטובים. יש חזקים יותר (וטעמים פחות, ולכן אינם מתאימים לחליטות), יש מורכבים יותר בפעולתם שדורשים התאמה אישית ובניית פורמולה באופן מקצועי, כמו לדוגמה לאזן את מערכת החיסון כדי שלא "תשתולל", ותהיה רגישה פחות. במעבדת הצמחים הצמודה לקליניקה אני מכין תכשיר רחב טווח למי שרוצה את רוב הצמחים שנתתי כאן ועוד נוספים בתכשיר אחד ויעיל. אך יש כמובן מצבים מורכבים אשר להם נדרשת חשיבה מושכלת ותהליך ממושך יותר על מנת להגיע לתוצאות הרצויות. אלה הם כבר מקרים לקליניקה ולטיפול המקצועי. יכול להיות שתגלו שהטיפול הביתי מספיק, ובטח שכדאי לנסות בעצמכם קודם. זה כבר צעד מבורך של לקיחת אחריות על בריאותכם, ואני בעד. ואם הדרך הביתית לא הייתה מספקת- אז בהחלט לא להתייאש, ולהמשיך את הטיפול עם בעל מקצוע! אצלי בקליניקה יש כמובן גם התייחסות למכלול השלם הכולל גם את אורח החיים ותכני החיים ברמת הרגש והמודעות.

ואני יכול להוסיף כאן משהו קטן על תזונה, הורידו את האלרגנים שאינם הכרחיים. בעיקר מוצרי חלב, בוטנים, קמח לבן וסוכר מעובד, ואת מייצרי הליחה כמו בננות, תפוזים וכו'…  לפחות לעונות המעבר בהם אתם נוטים לסבול (וקצת קודם).

אל תחכו לזית ולכותלית…הם ימשיכו לפרוח. בדקו בתוככם וסביבכם. אמא אדמה נתנה לנו כל מה שנחוץ, כך שאלרגיות הן לא הכרח המציאות, גם אם כל חייכם סבלתם מהן.
בריאות לכולנו ונשימה רכה וזורמת.

 

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.