שיעול יבש ועוצמת הרכות של הצמחים

מטרתו של השיעול בגוף היא לסלק גוף זר מקנה הנשימה. כשמדובר בשיעול של מחלות חורף- מדובר לרוב בסילוק ליחה. עם זאת, פעמים רבות בעת מחלות חורף אנחנו "נתקעים" עם שיעול יבש וטורדני… שיעול שאין לו סיבה תועלתנית לקיומו. שיעול שמתקיים מעצם הגירוי שקיים באיזור דרכי הנשימה אשר נפגעו בתהליך הדלקתי. השיעול היבש מכאיב לנו ופוצע את הרקמה הרירית; ונוצר "מעגל רשע" בו שיעול גורם לגירוי נוסף, וגירוי נוסף גורם לשיעול נוסף וחוזר חלילה.

זה שלב שבו מומלץ לשקם את הרקמה הרירית לצורך הפחתת הגירוי, ולמתן את השיעול כדי שלא יפצע עוד את הרקמה. ונחשו מה, כמובן? יש ממש הרבה צמחים רלוונטיים ויעילים לעניין- וגם אפשר למצוא רבים מהם, ואף את הטובים שבהם, בליקוט פשוט בפתח הבית.

  1. חלמית מצויה (חוביזה, Malva nicaeensis), או חוטמית זיפנית (Alcea setosa): צמחים אלה ממשפחת החלמיתיים עשירים מאוד בחומרים ריריים אשר עוטפים את דרכי הנשימה בקרום רירי מגן, מפחיתים את רפלקס השיעול ומסייעים בריפוי הרקמה הרירית. ניתן לקטוף עלים יחד עם פטוטרותיהם (החלק שמחבר את העלה לגבעול). קוצצים, משרים מספר כפות עלים קצוצים טריים בצנצנת סגורה עם מים פושרים למשך 6 שעות, ובמהלכן מנערים היטב את הצנצנת מידי שעה. מסננים ומידי שעתיים-שלוש שותים כף מהנוזל המסונן והסמיך.

    חלמית מצויה- צמח המכיל חומר רירי לריכוך ולסיכוך דרכי הנשימה
    חלמית מצויה- צמח המכיל חומר רירי לריכוך ולסיכוך דרכי הנשימה
  2. בוצין מפורץ (Verbascum sinuatum): צמח בר נפוץ מאוד ברוב חלקי הארץ. גדל במעזבות, בסביבת האדם, במישורים ובוואדיות באיזורים חשופי שמש. עליו הגדולים והמפורצים מכוסי שערות קצרות, המשוות לו מגע קטיפתי, אם כי מגע השערות בעיניים הוא צורב ומסוכן. צמח זה הינו מרכך ומשקם דרכי הנשימה ומסייע גם הוא, כמו החוטמית והחלמית, בהפחתת השיעול. בנוסף, עבודתו מעמיקה לשיקום ריריות ברמה הדקדקנית ביותר. אני קורא לו צמח הריאה, ועליו אכן מזכירים צורת ריאה במראם.

    בוצין מפורץ- משקם דרכי הנשימה ומרגיע שיעול
    בוצין מפורץ- משקם דרכי הנשימה ומרגיע שיעול
  3. לחך אזמלני (Plantago lanceoleta) או לחך מצוי (Plantago kagopus): שני מינים נפוצים בארץ. את הלחך המצוי ניתן למצוא שזור בתוך מדשאות, בעוד שהלחך האזמלני נוטה לצידי הדרכים ובתעלות בכתמיות מרוכזת. המאפיין העיקרי של הצמח הוא עורקי העלה המקבילים (ולא מסועפים כפי שהרוב המכריע של העלים בעולם).
    זה צמח שיש בו גם יכולת ריכוך ושיקום יוצאת מגדר הרגיל של הרקמה הרירית, הן בדרכי הנשימה העליונות והן בתחתונות- עד עומק הריאה. ויחד עם זאת גם ייבוש והפחתת ליחה ונזלת (שלעתים נוכחים גם בשיעול היבש). צמח זה מבחינתי הוא מתנה מאלוהים למערכת הנשימה.
  4. לחך אזמלני- נוגד שיעול ומייבש ליחה. משקם ריריות של דרכי הנשימה
    לחך אזמלני- נוגד שיעול ומייבש ליחה. משקם ריריות של דרכי הנשימה
  5. חסת המצפן (Lactuca serriola) או חסה כחולת פרחים (Lactuca tuberosa): הרחבתי על הצמח בפוסט אחר, בו תיארתי את השפעותיו הנפלאות על הפרעות שינה ועל חרדה. למעשה הרגעת מערכת העצבים המתוארת בפוסט אחראית גם על הפעילות מרגיעת השיעול שמעניק הצמח, מכיוון שהשיעול מופעל ע"י מערכת העצבים. פעילות זו מזכירה במידת מה את מנגנוני הפעולה של חומרים חזקים כגון קודאין. אולם כאן אין מדובר בהשפעה נרקוטית או ממכרת, אלא בצמח בטוח לשימוש וללא תופעות לוואי משמעותיות. הוא נחשב צמח מותר לילדים, ובמידת הצורך אפשרי אף בהיריון ובהנקה.
    משתמשים בעלי הצמח בזמן הפריחה, שאז הם מתמלאים בחלב לבן ומר. חלב זה הוא למעשה החלק הפעיל המגיע עם העלים; ולכן בתחילת החורף כשהעלים צעירים וטעימים- פעילותה כנוגדת שיעול פחותה משמעותית. יש, אם כך, ללקט עלים בקיץ- בזמן הפריחה, לייבש ולהשתמש בשיעולי החורף הבא. חסת המצפן מאוד מאוד נפוצה; צומחת בשפע ממש בתוך סביבת האדם, בשדות עזובים, בחצרות, בג'אנקיות, בצידי דרכים ובשדות נטושים. חסה כחולת פרחים גדלה כפרטים בודדים אך מצויים בסביבות מוצלות בחורש וביער.

חסת המצפן- מונע את רפלקס השיעול דרך עיכוב עצבי

חסה כחולת-פרחים: לפני שיצא עמוד התפרחת, וכאשר העלים עוד טריים טעימים- אך פחות פעילים רפואית
חסה כחולת-פרחים: לפני שיצא עמוד התפרחת, וכאשר העלים עוד טריים טעימים- אך פחות פעילים רפואית

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ניתן להשתמש באחד או בכל הצמחים האלה יחד. שלושת הצמחים הראשונים הם כל כך עדינים ובטוחים לשימוש כך שאין הגבלה ממשית על המינון (למעט הצד הטכני של טעם, כמות והכנה). אם משתמשים בצמח אחד מבין 3 הראשונים, אז רצוי ליטול כ- 6-9 כפות צמח טרי קצוץ ביום. את החוטמית והחלמית בחליטה קרה כפי שתואר, ואת הלחץ והבוצין בחליטה רפואית. אם נוטלים יותר מצמח אחד מבין 3 המרככים (צמחים 1-3), אז ניתן להגיע ל- 9-10 כפות משני צמחים יחד (לדוגמה- 5 כפות חובזה בחליטה קרה, ו- 5 כפות בוצין בחליטה רפואית, ואז לערבב כשמתקרר קצת ולשתות).

כדאי מאוד לשלב את חסת המצפן, הודות להיותה שונה במנגנון פעילותה לעומת שלושת הצמחים הראשונים- המרככים, שהוזכרו. בחסת המצפן ניתן להשתמש ב 3-4 כפות עלים קצוצים יבשים, או 5 כפות עלים טריים קצוצים. גם צמח זה עובר חליטה רפואית רגילה.

למעוניינים במוצר מן המוכן- אני מרכיב ומשווק פורמולת מדף סופר יעילה בשם שיעולית מרככת,  ובה עלי חוטמית, לחך, חסת המצפן ומיצוי מרוכז מאוד של שורש ליקוריץ. היא כמובן עובדת יפה מאוד.

לבעלי מערכת חיסון חלשה, נטייה למחלות חורף, או רצון לחיזוק בעונות המועדות- מומלץ ביותר התכשיר המוכח מעבר לכל ניסוי- חיזוקיתא פי2, הנלקח כמניעת מחלות חורף על ידי חיזוק מערכת החיסון והכנת הריריות למצב מיטבי.

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.