שלשולים אקוטיים והרכב צמחים להכנה ביתית

פתאום הגיע שלשול. לא צואה משחתית, לא התרככות חולפת או קבועה- ממש שלשול. נוזלי ברובו, עם/בלי כאב בטן או גזים. בשפה המקצועית זה נקרא- שלשול אקוטי. אולי אנחנו חושדים בחומוס מאתמול, ואולי נדבקנו מוירוס עונתי, אבל יודעים שזה חולף לו מעצמו. כאילו, בערך… כלומר, מקווים אתה יודע… לא תמיד, זאת אומרת- תלוי. בקיצור, שיעבור מהר בבקשה! זה ממש לא נעים…

צמחים אוהבים את הבטן- הנה דוגמה חביבה מהקליניקה: נער בן 17 עם שלשול אקוטי- וירוס עונתי. מקבל פורמולת צמחים שבקרוב תשמעו איך ניתן להכינה כמעט לגמרי בעצמכם. לנער הזה יש אח, מעט יותר מבוגר. שניהם חיים באותו בית. וגם האח הגדול התחיל לשלשל באותו יום. התסמינים דומים, קירבה פיזית ברורה- אין כמעט ספק שמדובר באותו גורם. רק שהאח הגדול לא מקבל צמחים.

ואלו תוצאות הניסוי ההשוואתי: הנער שלקח פורמולה חוזר לעצמו לאחר יומיים,  האח הגדול חוזר לעצמו לאחר 5 ימים! הרווחנו 3 ימי בריאות. 3 ימים אלה הם חיסכון של סבל מיותר, איבוד נוזלים ואנרגיה, וימי עבודה ולימודים. אוקיי, השתכנענו… עכשיו אני מציע להכיר הפורמולה הזו לא רק להבין איך לטפל בשלשול, אלא גם כדוגמה להבין איך בנויה פורמולת צמחים- על מורכבותה, עומקה ורוחב פעילותה.

פורמולת צמחים נבנית לפי אסטרטגיות טיפוליות הרלוונטיות לכל מחלה ולכל מטופל בהתאם לסימפטומים ולגורם המחלה. במקרה של שלשול אקוטי- גורם המחלה או שורש הבעיה הוא מזהם במערכת העיכול- לרוב וירוס או חיידק (נעשה כאן הפרדה מזיהום הנגרם ע"י טפילי מעיים). ולכן שתי אסטרטגיות עיקריות לעניין הן: פעילות נוגדת זיהום ופעילות ממריצת חיסון.

הצמח ממריץ החיסון החשוב והיעיל ביותר לעניין זה הוא אכינציאה. מוזמנים לקרוא על החשיבות שבהמרצת חיסון ועל היעילות של אכינציאה בקישור. בכל אופן, תמצית הדברים היא שהאכינצאה תגביר את הפעילות החיסונית בגוף וכך תזרז את חיסול הגורם המזהם ותביא לריפוי מהיר יותר.

אכינציאה- לשורש פעילות יוצאת דופן של המרצת חיסון
אכינציאה- לשורש פעילות יוצאת דופן של המרצת חיסון

צמח נוגד זיהום רלוונטי לבטן יכול להיות אחד מקבוצת ה"זעתרים": אזוב, צתרה, קורנית או טימין הזמינים לכולנו, בין אם בליקוט בבכרמל, בגליל או בהרי המרכז, בין אם בגידול בגינה, ובין בקנייה ממקררי הסופר. צמחים אלה מכילים שמנים אתרים אשר להם פעילות אנטי מיקרוביאלית ידועה.

 

עכשיו כדאי להתייחס גם לסימפטומים, שכן התעלמות מהם אינה רפואה שלמה בהתחשב בכך שכאבי הבטן, השלשול עצמו וחלושת מערכת העיכול הם כולם חלק מהמצב כרגע ודורשים התייחסות. צמח ראשון בעניין סימפטומי הבטן בעיניי הוא קמומיל אשר מרגיע את העיכול, מפחית עווית וכאב, מקל על גזים, מפחית שלשול ומסדיר את העיכול. חובה כמעט בכל אפיזודת בטן באשר היא.

פרחי קמומיל מיובשים באיכות מעולה
פרחי קמומיל מיובשים באיכות מעולה

אבל מה לגבי השלשול עצמו- לעצור? חס וחלילה! הגוף מוציא את שאינו צריך ואל לנו להפריע לתהליך. אבל אל לנו גם להכביד, ולכן נעדיף לוותר על מאכלים משלשלים כמו פירות וירקות, מוצרי חלב, מטוגן ועוד, ונקפיד לאכול מאכלים תומכי שלשול כמו אורז לבן, תפוח ללא קליפה, טוסט מלחם לבן, בננה, פריכיות וכו'. על אותו משקל נשתמש בצמחים ממצקי צואה/מייבשים שיעזרו לגוף לשמור על איזון בקצב הנכון לנו. לא מדובר על עוצרי שלשול! להקשר זה אפשר לציין את המרווה הרפואית/משולשת שמשרתת אותנו גם כנוגדת זיהום, גם כמשפרת עיכול וגם כמייבשת צואה. צמח נהדר, נפוץ, מקומי, בטוח ויעיל מאוד במצב זה.

מרווה רפואית- צמח לטיפול בשלשולים דרך מספר מנגנונים
מרווה רפואית- צמח לטיפול בשלשולים דרך מספר מנגנונים

עוד צמח משפר עיכול שאפשר לשלב הוא ג'ינג'ר. והרי לנו פורמולת צמחים מנצחת למצבי שלשול: אכינציאה, אזוב, קמומיל, מרווה, ג'ינג'ר. ואת רובה ניתן לעשות בבית בשימוש פשוט. למה לא את כולה? כי אכינציאה טובה בעיקר אם קניתם מוצר איכותי שנעשה משורש (ולא של עלים ופרחים כפי שתמצאו פעמים רבות), של המינים החזקים (וגם פה נוטים למכור את הזולים בחנויות הטבע), שלא חוממו ופגעו בחומר הפעיל העיקרי של הצמח. ולכן, גם אם תקנו צמח יבש ממקור טוב- מרתחים ביתיים יפגעו במיצוי- ואני אישית לא ממליץ. אני תומך נלהב של שימושים ביתיים בצמחי מרפא ומקדם את הנושא… אבל להשקפתי- בשביל אכינציאה שלא תאכזב צריך לקנות מיצוי איכותי ממקור אמין ולשלבו בתוך השימוש הביתי.

אז את יתר הצמחים ממצים לפי ההוראות שבקישור לחליטה רפואית . לאחר שמתקרר מעט- מוסיפים ממיצוי האכינצאה 2.5 מ"ל, והרי לכם פורמולה מקצועית לשלשול אקוטי ש- 80% ממנה הכנתם בעצמכם. למעוניינים- ניתן לרכוש מיצוי אכינציאה לשילוב בשימוש הביתי או לרכוש את הפורמולה השלמה לטיפול בשלשולים אקוטיים מוכנה.

 

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.