בנייה טבעית של מערכת החיסון, לפני צמחים, לפני תזונה, לפני הכל.

הרפואה המודרנית ותפיסותיה התפתחו בתקופה מאוד מסוימת של האנושות- המהפכה התעשייתית, המעבר ההמוני אל העיר, והבורות לגבי מושגי הסניטציה האורבנית והאישית. על רק אלו, ועל רקע גילויים מדעיים לגבי הקשר בין חיידקים למחלות, החלו להתבסס בקרב החברה המודרנית המתגבשת הרגלי היגיינה חדשים ומבורכים. אכן מבורך, אלא שכרגיל- השינוי עצמו קרה כתנועת מטוטלת, וממצב של חוסר היגיינה משווע התפתח בהדרגה מצב של הימנעות,  סלידה ובוז מוקצן לאותו חוסר היגיינה שהביא את המין האנושי לתהום המגפות של תחילת העת החדשה. אז כיום יש לנו בית נקי. אולי אפילו נקי מאוד. אנחנו שוטפים ידיים לפני כל ארוחה, ולפעמים זה הופך ממש לטקס. נוצרה מין אמונה כזו של נקי=בריא, והדבר התיישב איכשהו על כל מיני פחדים קמאיים ונוירוזות ישנות דוגמת O.C.D.

דירת יחיד ביער... אבל לא חייבים ללכת לקיצון השני
דירת יחיד ביער… אפשר גם, אבל לא חייבים ללכת לקיצון השני

 

אולם, במקביל לכך שמחלות זיהומיות קטלניות החלו מתמעטות בעולם המודרני, מחלות כרוניות- דלקתיות, אלרגניות או אוטו-אימוניות החלו מופיעות בהמוניהן. אחת המחלות האלרגניות הנפוצות היא אסטמה. וזו דוגמה מוחשית להתבונן בנקודה מעניינת; מכיוון שכמו מחלות כרוניות רבות- אסטמה נמצאה כנפוצה הרבה יותר בעולם המערבי, כאשר הסיכוי לחלות בה הולך ופוחת ככל שנחשפים ובאים במגע עם יותר ילדים (במעון, במשפחה, בחצר וכו'). לפיכך, המחקרים הרבים בנושא מצאו שדווקא ההיגיינה בה אנו חיים בעולם המערבי היא שגורמת לעלייה בשכיחות המחלה. הדבר ידוע ורשום בעולם הרפואה כ"תאוריית ההיגיינה".

אם ננסה להבין את זה בצורה ציורית או אינטואיטיבית, כתינוקות קיבלנו מערכת חיסון שתפקידה להתוודע ולהכיר את הסביבה החיצונית ולתת מענה כנגד חדירה של מזהמים. כשאלה אינם בנמצא, מערכת החיסון קצת מבולבלת. היא "התכוננה" למשהו אחר. התגובה האלרגית, שהיא תגובה חיסונית עודפת היא כמו תגובה למשהו שאינו קיים. הגוף נוהג כאילו חדר מזהם למערכת הנשימה, כשלמעשה הוא "עובד על ריק".

אז מה עכשיו עושים? זורקים את כל הרהיטים החדשים ואוספים ג'אנק מהזבל, מוציאים את הריצוף ועושים על הקירות טיח בוץ?

בואו לא נחזור לתנועת המטוטלת… וננסה לשאוף לאיזון.

אני רוצה להציג לכם עובדה מדעית שלמדתי אודותיה לעומק בקורסי מיקורביולוגיה סביבתית בתואר הראשון. האדמה שעליה אנחנו הולכים היא מצע אינסופי לגידול חיידקים. ואנחנו מדברים כאן על כמה מאות מילוני חיידקים לכל גרם חול!  (קישור למאמר מדעי עם כל המדידות). החיידקים האלה הם אלה שמניעים את רוב רובה של הכימיה האחראית למצאי המינרלים, החומר האורגני, למיחזור ולמחזוריות של חומרים אלה ולאינטראקציה שלהם עם האטמוספירה. החיידקים הם הישות החיה של אמא אדמה! מכירים את ריח הגשם הראשון? כמה פסטורלי ורומנטי… נכון? הידעתם שריח זה הוא התעוררותם של חיידקי הקרקע לחיים הנובעת מעצם הרטבת האדמה?

בקיצור חברים, לנסות להיות סטרילי בעולם זה כמו להיוולד כדג ולנסות להישאר יבש!

להיות יחד, להיות בחוץ, להתלכלך, להישרט ללא חשש (מתוך חוג "שומרי הגן" בחוף הכרמל)
להיות יחד, להיות בחוץ, להתלכלך, להישרט ללא חשש (מתוך חוג "שומרי הגן" בחוף הכרמל)

 

עכשיו שאלה: מה יקרה אם לא תשטפו ידיים לפני האוכל, ומה יקרה אם גם ילדיכם יוותרו על מנהג זה? (כמובן כאשר שטפתם אותם באופן קבוע אחרי השירותים). האם אתם מצפים שתתעוררו למחרת מקיאים ומשלשלים? האם אתם סבורים שילדים שכן נוהגים לשטוף ידיים לפני האוכל לא "תופסים וירוס בטן", בעוד שילדים שאינם שוטפים חולים במחלות בטן על ימין ועל שמאל? מה יקרה אם תיתנו לתינוקות לאכול חול ולהכניס כל דבר שאיננו סכנה מידית לגופם? כן, אפילו את הדברים שמעוררים סלידה מסוימת כמו הכפכפים שלכם או את הצימוק הישן ומצופה האבק שנפל לכם לפני שבוע במטבח ולא מצאתם.. האם אתם מאמינים שבכך אתם חוטאים לתפקידכם המגן כהורים?

אם אתם מרגישים שהשאלות הללו מפעילות אתכם, זה לגמרי מובן ולגיטימי. הן מערערות את תפיסות החיים הנורמטיביות בחברתנו. עם זאת, אם תוכלו להיאזר באומץ ובשאיפה לפעול מתוך ראייה מפוקחת של המציאות, אולי תסכימו להתבונן ולבחון את הדברים האלה. אז תוכלו ליהנות מאותו חיזוק חיסון טבעי, טבעי יותר מאותו צמח מהולל, תוסף ויטמין C ואבץ או פורמולת הפטנט שלי לחיזוק מערכת החיסון. חיזוק חיסון שבא מהקשר הטבעי של אדם אל סביבתו, לפי המתכונת "המיושנת" של מערכת החיסון. כי אנחנו אולי מרגישים מודרניים ונאורים, אבל למערכת החיסון יש מושגים שונים לגבי משמעות הדבר.

ולסיום אנקדוטלי, אתם יודעים מהו אחד מחיידקי הקרקע הנפוצים? חיידק הטטנוס! אבל בשונה מחתך עמוק- כניסתו של החיידק דרך מערכת העיכול אינה מעוררת מחלה, מאחר ואלה אינם תנאים בהם החיידק פעיל. יחד עם זאת, עדיין יש בה בכדי להכיר את החיידק למערכת החיסון. ובכן, התינוקות יודעים מה עליהם לעשות בעולם. הם לומדים לזחול וללכת, לדבר ולאכול בלי שנצטרך להדריך אותם. לכן, הם גם יודעים שעליהם להיחשף לרכיבי החיים של האדמה, כדי שגופם יסתגל לסביבת החיים אליה נולדו. אנחנו חושבים שאנחנו יודעים הרבה על העולם, אבל קצת ענווה לא תזיק לנו. הבה נסתכל על התינוקות ונלמד איך פועל גוף האדם בחיווט המקורי שלו.

מעין-חסד נחשף אל העולם
מעין-חסד נחשף אל העולם

 

 

 

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.