אל נא תעקור לפני שתחקור- צמחי מרפא ומזונות-על בגינת הירק

אין כמו גינת ירק להעצמת הקשר לאדמה, לחיבור ילדינו למעגל החיים, למציאת מרכז פיסי מקרקע. סיבה טובה לצאת החוצה בבוקר לפני שמעיפים מבט חטוף בהודעות הדיגיטליות שעל מסכינו השונים, לשמוח על הגשם, לפגוש את מחזוריות הטבע פנים מול פנים.
 
וכמו תמיד- המים, מקור החיים, מזמנים לערוגה אורחים ירוקים נוספים, אותם אנו רגילים לעקור בטרם ישתלטו. יש להם שם מוזר: עשבים רעים או עשבים שוטים…!
 
רק מה… יש פה איזה בלבול. לא ברור מי השוטים, כי אלה הם העשבים הטובים ביותר שניתן למצוא, והתארחותם בגינה היא ברכה! החובזה, הסרפד, כף האווז, הכוכבית, הרגלית, הדבקה,המרור, המרקולית- כולם צמחי מרפא או צמחי מאכל (ובד"כ שניהם) משובחים ומדופלמים, שאילו רק ידענו… אולי אם היינו עוקרים, היינו לפחות גם משתמשים. ומה שנכון לכולם, ההרכב התזונתי שלהם מתעלה על הרכבם של הצמחים המבויתים. מבחינת העצמה זה בערך כמו ההבדל בין זאב לכלב. מבחינת המשמעות התזונתית הנגזרת מכך- הרי שמדובר בסופר פוד (מזונות-על) לכל דבר. אה, רגע… בעצם לא- כי סופר פוד מוכרים לנו ביוקר בחנויות הטבע, ואלה… אלה עשבים רעים.
אז מי יש לנו שם:
החובזה- החלמית המצויה (Malva nicaeensis) או מעוג כרתי: אפשר לבשל את העלים החתוכים במים כ- 20 דקות, ואז לטגן עם שמן זית, בצל וכמון. מקבלים תבשיל-רוטב מעולה לשים על לחם או עם אורז.יכולים להחליף בתבשילים את המנגולד או התרד. רק שעלי החובזה יעשו את זה בחינם. גם קציצות חוביזה הן דרך נפלאה ליהנות מטעמם ואיכותם. ומבחינת הרכב תזונתי אף יותר- עשירות בברזל, בוויטמין C ובלוטאין (הצהוב שבפלפל ובעין האנושית). מבחינה רפואית, העלים ובעיקר השורש טובים לאחר השרייה במים פושרים ללחלוח מצבי יובש כמו צרידות, גרון יבש, עצירות וצרבת.
מעין-חסד (בני) מלקט לו חוביזות בגינה (ולידה גם מרור הגינות)
 
סרפד צורב/סרפד הכדורים (/Urtica urens/Urtica pilulifera): אחד מצמחי המרפא המלכותיים. מלך הויטמינים והמינרלים. תרכיז של חומרי רפואה. מכיל המוווון ברזל ובעיקר מסייע בספיגתו (גם ממאכלים אחרים) ולכן מטפל היטב באנמיה. מעולה להזנה טובה בקרב נשים בהיריון. מכיל כמויות עצומות של כרום אשר מועיל מאוד בסכרת, כמויות נדירות של סיליקה הטובה לנשירת שיער. משפר תנובת חלב, ומטפל באלרגיות ובמחלות עור. הוא טעים במרק, ולא… הוא לא צורב אחרי בישול.
 
סרפד הכדורים (Urtica)- משתן מטבולי ונוגד אלרגיה
סרפד הכדורים (Urtica)- משתן מטבולי ונוגד אלרגיה
כף אווז האשפות (Chenopodium murale): עם שם זה כזה, לא פלא שתרצו לעקור אותה. אבל מה דעתכם על השם הייצוגי שלה: "קינואה בר". כן חברים, כף אווז מבויתת היא למעשה גרסת הפרא לקינואה שכולנו מכירים. כאן יהיה קצת קשה להשתמש בזרעים הקטנטנים כמו בקינואה, אך העלים, כמו רבים ממשפחת הסלקיים (תרד, מנגולד וכו') מאוד עשירים בברזל וויטמין A המתבטא בפיגמנטים בכל צבעי הקשת. אפשר לאכול חי בסלט- הם מאוד טעימים, או לבשל ולשלב בתוך קציצות.
כף אווז האשפתות- צמח מאכל. האב הקדמון של הקינואה התרבותית
כף אווז האשפתות- צמח מאכל. האב הקדמון של הקינואה התרבותית
כוכבית מצויה (Stellaria media): צמח שניראה כמו הדבר הכי פחות מרתק ובטח שלא מרפא. סתמי, פשוט, חסר ייחודיות או עניין. אך כמובן שזה רק למראית עין. מדובר באחד מצמחי המרפא המקובלים בשימוש באירופה ובעולם כולו. השימוש העיקרי הוא חיצוני- לנטרול גרד וצריבה. מוכר מאוד שימושו לנטרול צריבת סרפד, והעובדה שפעמים רבות מוצאים אותו גדל באותו שטח עם הסרפד- מעוררת פליאה (אך לא תמיהה). מעבר לכך, גם הוא עשיר מאוד מאוד בברזל ומאוד מאוד עשיר בוויטמין C. הצמח לא מתאים לבישול, אך טעים מאוד לנשנוש תוך כדי עבודה בגינה, לשילוב בסלט, ולמריחה ישירה על העור.
סרפד וכוכבית
סרפד הכדורים וכוכבית מצויה
עלי הלחך האזמלני (Plantago lanceoleta)– צמח משקם ריריות עמוק. מביא לייצוב ליחה עודפת וייבוש נזלת, ובמקביל ריכוך, סיכוך ושיקום ריריות יבשות כמו במצבי שיעול יבש וטורדני, סטרידור וצרידות. הצמח מתאים גם במצבי ליחה ונזלת אלרגנית, והינו בעל פעילות נוגדת אלרגיה. במקביל, בשימוש חיצוני – צמח עצירת דימומים ואיחוי רקמות מהטובים שיש ברפואת הצמחים.
לחך אזמלני- צמח משקם ריריות, מייבש ליחה, מאחה רקמות ופציעות
לחך אזמלני- צמח משקם ריריות, מייבש ליחה, מאחה רקמות ופציעות
מרקולית מצויה (Mercurialis annua): זה אינו צמח מאכל, זהו צמח רעיל למאכל. למרות שיש שטוענים שבבישול נהרס הרעל, והיא טעימה (מה שנכון), אני לא ממליץ לאכול. עם זאת, ניתן למולל את הצמח על פצעים פתוחים ומדממים. יכולתה לחטא, לעצור דימום ולעצור בריפוי הפצע היא מופלאה. וזה מניסיון של אינספור פעמים ביער עם הילדים בחוגי שומרי הגן.
מרקולית מצויה: רעילה למאכל, יעילה לשימוש חיצוני
מרקולית מצויה: רעילה למאכל, יעילה לשימוש חיצוני
 
מרור הגינות (Sonchus oleraceus): אכן זהו אחד הצמחים המותרים לשימוש כמרור בפסח (ולצידו כמה צמחי מרפא נוספים כמו חסת המצפן, חרחבינה עוד). זהו צמח חד שנתי אשר עליו מרירים בעיקר באביב ואילך (אפשריים לשימוש בתזונה עד הפריחה), אך השימוש העיקרי למרפא הוא בשורש- המר עוד יותר.  מרירותו מעידה על שימושיו להנעת הכבד, לניקויו בתהליכי דיטוקס, לנטרול רעלים הנגרמים בעקבות שימוש בתרופות, אלכוהול, תזונה לקויה או עתירת שומנים, ושתוצאתם כבד שומני או ליקויים מטבוליים ועיכוליים אחרים הקשורים גם בכבד כגון כולסטרול גבוה, עצירות. השימוש המרכזי בצמח, לאור עבודתו עם הכבד הוא פעילות רפואית הנקראת- אלטריטיבית, שבגדול אומרת ניקוי הצטברויות רעלים ברקמות, ועל ידי שינוי וריפוי של מצבים דלקתיים, כרוניים, אוטו-אימוניים בעור ובמפרקים.
מרור הגינות- השורש משמש כצמח אלרטרטיבי לניקוי רקמות,להנעת הכבד ולשיקומו
מרור הגינות- השורש משמש כצמח אלרטרטיבי לניקוי רקמות,להנעת הכבד ולשיקומו
וזו רק ההתחלה. עוד לא דיברנו על העולש, על הגדילן, על עלי חרדל, על נזמית ועל עוד רבים האחרים.
הגינה "המוזנחת"- מגנט לצמחי מרפא רבי עוצמה, מזונות על מחופשים ל"עשבים רעים".
מי שמעוניין ללמוד על צמחי בר לרפואה, הנמצאים ביער, בגינה ובכל מקום, על דרכי השימוש, מועדי האיסוף, ובכלל על החיבור הקיים בין אדם לאדמה ברפואה הזו שנקראת רפואת הצמחים- מוזמן לקורס לקטי רפואה ביער. קורס המתקיים מידי שנה, נפתח בסתיו ונסגר בתחילת הקיץ.
לפרטים על הקורס
אספרג החורש אוסף את קורס לקטי רפואה סביבו
קורס לקטי רפואה
 
 
 

 

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.