לא כדאי בהיריון

היריון- עבורי- פסגת הפאר של פיזיולוגיה האנושית! כל כך מופלא וכל כך יקר. לא סתם קידשו את הנשיות לאורך ההיסטוריה… היצירה האלוהית בהתגלמותה האנושית. ועל דבר יקר כל כך- כדאי לשמור. ולכן, כל אישה הרה יודעת לשקול, להתייעץ ולבדוק כל נטילת תרופות בעת ההיריון. רוב הנשים מודעות למחלות זיהומיות מסוכנות ונמנעות מבשר/דג נא, מביצי עין, ומחלב לא מפוסטר. רק שכשמדובר בצמחים- יש איזו תמימות בנושא. ואני מוכרח להגיד בבירור: יש צמחים שהשפעתם בזמן היריון שלילית ולא רצויה! חלקם ממריצי רחם ועשויים לגרום להפלות (בעיקר בטרימסטר ראשון), חלקם משפיעים הורמונלית ועשויים ליצור שיבושים לא רצויים במערך ההורמונלי בהיריון, וחלקם מכילים חומרים חודרי שלייה (טרטוגניים) אשר עשויים ליצור רעילות של ממש לעובר.

צמחי מרפא זה עסק רציני. ולא רק שנושא הטיפולי לא מוסדר, אלא שגם רופאים בעצמם בד"כ לא יודעים הרבה בעניין, והאישה ההרה נאלצת להסתמך על שמועות והפחדות. אז פוסט זה הוא בגדר סיכום של ידע קליני, מחקרי ומסורתי שאולי ישפוך מעט אור על הנושא: צמחים אסורים בהיריון.

מרווה רפואית/משולשת (Salvia officinalis/fruticosa): המרווה ידועה כמייבשת חלב-אם ואסורה בהנקה. היא כבר די התפרסמה גם בהקשרה בהיריון, אך ישנו בלבול בנושא. רוב האנשים מאמינים שזה זניח… אז זהו, שלא. המרווה מכילה חומר מונוטרפן ממריץ רחם בשם טוג'ון. ממריץ רחם זה מצוי בריכוזים לא גבוהים במיוחד, אך אינו היחידי הגורם לשיבושים. חומרים נוספים גורמים לפעילות פיטו-אסטרוגנית אשר אמנם עושים עבודה טובה בגיל המעבר, אך בהיריון עשויים להיות מאוד בלתי רצויים. שילוב שתי הפעילויות שצויינו הופך את הצמח לאסור בהחלט.

זוטה לבנה (Micromeria fruticosa): גם צמח תמים זה, שיכולים לשים בחליטה מבלי לחשוב פעמיים מכיל את אחד מחומרי הטבע הידועים ביותר כממריצי רחם. מדובר במונוטרפן בשם Pulegone שבהחלט נוכח בריכוז גבוה בצמח. אנחנו מריחים אותו כחלק מהארומה הייחודית של הזוטה, ובפריחת הזוטה הוא נוכח עוד יותר. זהו צמח שיש להימנע ממנו בהיריון בכל שלב ובכל מצב.

שיבה (לענה שיחנית, Artemisia arborscens): זוכרים את הטוג'ון מהמרווה? ממריץ רחם בעל רעילות גם לעובר, שבמרווה הוא היה במינון נמוך יחסית… אז שיבה, אותה שיבה הנפוצה כל כך כצמח תבלין ותה בגינות, במסורת הצפון האפריקאית כדז'יסטיף של ממש, וברפואת צמחי המרפא כצמח לטיפול בעצירות ועיכול ירוד… אותה שיבה היא אחד הצמחים האסורים ביותר בהיריון! כדאי להימנע בכל שלבי ההיריון. פעילותה חזקה גם בחליטה עדינה יחסית!

שיבה (לענה שיחנית)- ממריצת רחם ובעלת רעילות בהיריון
שיבה (לענה שיחנית)- ממריצת רחם ובעלת רעילות בהיריון

 

קינמון (Cinnamomum zeylanicum): כולו קינמון! מה כבר יקרה? אז זהו, שקינמון הוא ממש לא צמח שיש להקל בו ראש. פעילותו המחממת והמורגשת מספרת על עוצמה לא מבוטלת של פעילות. אמנם רעילותו (בניגוד למרווה ולשיבה) היא אפסית, אך הוא נחשב ממריץ רחם, וברפואה הסינית מטפל בפתולוגיה הקרויה "קור ברחם". רצוי להימנע, בעיקר להימנע מחליטות או מרתחים באופן קבוע. קצת קינמון עם הדייסה זה כנראה בסדר…

פטרוזיליה (Petroselinum crispum): עוד מימי היפוקרטס הייתה ידועה הפטרוזיליה כצמח העשוי לגרום להפלות. ואכן, המחקר המודרני (שוב) מאשש את הבנת המסורת. בפטרוזליה יש חומר פעיל בשם Apiol, שגורם להמרצת הרחם ואינו מומלץ בהיריון. לא צריך להתחיל לדוג החוצה מהסלט את עלי הפטרוזליה, אבל באופן כללי- לשמור במודעות. בשייק ירוק לדוגמה- שם הכמויות משמעותיות יותר, כדאי להימנע מפטרוזיליה.

פטרוזיליה בגינה- ידועה כממריצה רחם עוד מימי היפוקרטס
פטרוזיליה בגינה- ידועה כממריצה רחם עוד מימי היפוקרטס

 

וכדי לסיים בנימה חיובית: סרפד, קמומיל, אכינציאה, סמבוק, ואפילו ג'ינג'ר נחשבים בטוחים בהיריון. עם זאת, לא מומלץ ליטול צמחים בשלב ההיריון ללא סיבה מוצדקת, וליתר דיוק- לא מומלץ ליטול צמחים בהיריון ללא פיקוח מקצועי.

 

 

 

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.