עישון וצמחים (שלא מעשנים)

אין ספק שזהו אחד הצמחים הנפוצים ביותר בחיינו. בסביבת האדם הוא נוכח בכמעט כל שטח אדמה פנוי, וגם בסביבות הטבעיות יימצא באיזורים החשופים לשמש שבשולי היער, במישורים, בוואדיות ואפילו במדרונות. כילדים שיחקנו איתו, זרקנו את פרחיו על הבגד וחזינו מה יהיה מצבנו המשפחתי.

מדובר כמובן בשיבולת השועל…

וכמו בצמחים הפשוטים ביותר: סרפד, חלמית (חובזה), מרור, מרקולית, כוכבית, ריג'לה ואחרים, גם כאן נגלה שמדובר בנסיך מהודר שהתעטף בבגדי פשוטי העם. כי לשיבולת השועל יש מעמד רם ברפואה האיירוודית (ההודית המסורתית), ובעקבותיה גם ברפואת הצמחים המערבית המודרנית, כאחד הצמחים המובילים לשיקום ולהזנה של מערכת העצבים, או במילים אחרות: לאיזון מנטלי במצבי עוררות עצבית, דיכאון, סטרס מוגבר, תשישות ועייפות כרונית.

עם זאת, בדיכאון, חרדה וסטרס מוגבר יש, בוא נגיד, צמחים מוצלחים משיבולת שועל: צמחים אדפטוגנים, וצמחים בעלי פעילות נוגדת דיכאון וחרדה מובהקת יותר. יש לצמח גם פעילויות רפואיות אחרות בהקשרים אחרים, כמו מניעת עצירות, הפחתת כולסטרול והגברת ייצור חלב אם במיניקות, אבל מה שבאמת ייחודי בשיבולת שועל, ולכך אין לו הרבה מתחרים, זה יכולתו של הצמח לתמוך בתהליכי גמילה, כחלק מיכולתו לשקם ולהזין את מערכת העצבים, ובהקשר זה- מוכר ביותר שימושו של הצמח בגמילה מעישון.

שיבול שועל בחצר הביתית- הפרחים טרם הפרייתם
שיבול שועל בחצר הביתית- הפרחים טרם הפרייתם

מדובר בשימוש מסורתי עתיק מהרפואה ההודית שאומץ בחדווה גם ברפואת הצמחים המודרנית. זה יכול היה להישאר בגדר קוריוז מעניין, אך אצלי זה מגובה בניסיון מהקליניקה. ואת הפוסט הזה אני כותב לאחר מספר התנסויות מוצלחים בהפסקת עישון בסטטיסטיקה די מושלמת.

אוקיי. נשמע כמו אגדה מעולם הדימיון! אז בואו נוריד את זה לאדמה. זה עבד ככה:

1. משתמשים בפרחים טריים של הצמח בזמן מאוד ספציפי: בדיוק עכשיו באביב- השלב בו הפרי מבשיל ותופח מעט וכאשר לוחצים על בסיסו- מתפקעת לה טיפת "חלב" לבנה וסמיכה (וגם מתוקה). בשלב זה ניתן לייבש את הצמח ולחלוט בחליטה רפואית. עם זאת, הניסיון שלי עם מטופלים מתבסס על מיצוי באלכוהול (טינקטורה) של הפירות בטריותם, ודעתי, כמו דעת רבים אחרים בתחום, היא שלהשגת האפקט המדובר- יש לעשות שימוש בצמח טרי.

2. ערובה ראשונה להצלחה הייתה רצונו של אדם להפסיק לעשן. לא מתוך איזו תקווה תלותית שהצמח "יציל" אותו, או יעשה לו את העבודה. במילים אחרות: קודם בא הרצון, ואז התגייס הצמח.

3. זה לא בהכרח קל! למעשה זה עדיין בהכרח קשה! וזה מפתיע, כי המטופלים פעמים רבות מצפים שהפסקת העישון תהייה קלה או לפחות נסבלת בגלל הצמח… אז לא- זה עדיין אתגר ותעצומות הנפש נדרשות. אבל רגע…! אם זה עדיין כל כך קשה, מה ההבדל בעצם בין "עם הצמח" ל "בלי הצמח". לא יודע… אולי ההבדל הוא ש"בלי צמח"- קשה ונשברים, ו"עם צמח" -קשה ומתגברים.

4. בנוסף לשיבולת השועל נטלו המטופלים צמחים נוספים בהתאמה אישית, שתמכו באלמנטים נוספים רלוונטים בהספקת העישון: הוצאת כיח מהריאות, תמיכה והזנה לריאות המשתקמות, תמיכה בכבד (שהרי מתחיל פה סוג של ניקוי מערכות סמוי), הרגעה (לעצבים שעולים בגמילה), תמיכה למערכת העיכול (כשבאה העצירות) וכו'… יחד היה מנגנון שלם תומך לתהליך.

5. חיזוק נוסף התקבל מעצם העובדה שתהליך הפסקת העישון נעשה בליווי, בתמיכה ובפיקוח.

בשיבולת שועל אין כל חשש בהקשר של בטיחות בשימוש. מדובר בצמח בטוח, נטול כל רעילות או תופעות לוואי, שמינון יתר הוא מושג ערטילאי עבורו. בואו נגיד שהוא בטוח כמו בערך לאכול אורז… עם זאת, להבנתי ומניסיוני שימוש בצמח להפסקת עישון- רצוי שייעשה תחת תמיכה מקצועית. שאם כבר מחליטים להפסיק לעשן- רצוי למקסם את סיכויי ההצלחה, ולהשתמש ביכולתם של הצמחים לעזור בצורה נבונה.

ואם חשקה נפשכם להכיר את אותם נסיכים מהודרים המחופשים לפשוטי עם ומשמשים כצמחי מרפא רבי מעלה- כדאי לכם כנראה לבוא לאחד מהסיורים המתקיימים בעונה, הפעם סיור אביב – 5.4.16 בטבעון. או ללמוד באופן מעמיק יותר בקורס לקטי רפואה

טבק- צמח מרפא שהוצא מהקשרו
טבק- צמח מרפא שהוצא מהקשרו

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.